Храна за пътниците, ако полетът закъснее с 2 ч

Туризъм

След два часа закъснение на излитането на редовен полет пасажерите трябва да получат храна и напитки от компанията превозвач, вместо след 4 часа, както гласяха правилата досега. Това е една от новите мерки в защита на пътниците, одобрени и оповестени от Европейската комисия (ЕК). Сгъстяват се и часовете, след които пътникът трябва да бъде настанен в хотел.

Поредица от тежки метеорологични условия през последните две години поставиха на изпитание приложението на вече съществуващите евродирективи за правата на пасажерите и доведоха до не малко съдебни спорове с некоректни авиокомпании.Проучване на европейския потребителски център разкри, че нискотарифните компании са много по-склонни да нарушават правилата, когато се отнася до грижа за техните пътници.

След избухването на исландския вулканирландският нискотарифен превозвач Ryanair заяви, че не може да плаща постоянно заради природна стихия и пътниците на компанията останаха без никаква помощ. Много редовни превозвачи също заявиха, че не могат да се превръщат в безплатни вериги за прехрана и хотелско настаняване при форсмажорни обстоятелства. Затова големият дебат в ЕК бе за това чия става отговорността към пътниците, когато обстоятелствата са непреодолими, а хората са минали всички проверки и са в салоните за заминаващи на летищата.

Официални данни сочат, че в над 80 на сто от случаите причина за забавянето на полети са лошите атмосферни условия, когато никаква техника не може да помогне.
Един от основните проблеми на пътниците обаче се оказва не закъснението, алипсата на информацияна какво се дължи то и какви са прогнозите за излитане. С промените в евродирективата авиокомпаниите са длъжни да обновяват информацията си през половин час, независимо какво е нейното съдържание. Така служителите по гишетата вместо „нямаме информация кога ще излетите” ще отговарят: „Видимостта продължава да е под 50 м, което не позволява самолетът, с който трябва да излетите, първо да кацне.”

Когато проблемът е от техническо естество обаче, авиокомпанията е длъжнав срок от 5 часада подготви премаршрутирането на пътниците и да им предложи варианти: да преспят на хотел и да вземат същия полет на следващия ден или да използват други компании, с които да се придвижат до крайната си дестинация. Когато пътникът трябва да използва и следващ полет, компанията трябва да осигури всички необходими връзки.

В случаите, когато всички са на борда и машината остава в изчакване, след половин час хората могат да ползват тоалетна, да получават напитки и ако поискат – и храна.

Ще бъдат затегнати правилата за нискотарифните превозвачи, които са обявили собствени размери за ръчен багаж и така принуждават пасажерите в последния момент да плащат такси за чанти, които са стандартни за всяка редовна компания.

Източник и снимки: http://www.monitor.bg/

(15.03.2013)