Хотел в България

Пазарът на имоти

Ще привлекат ли нашите хотели за продан големи инвеститори?

В последната година пазарът на хотели у нас се очертава като интересен сегмент, в който се случиха няколко мащабни сделки. Още през миналата година бизнесменът Спас Русев купи Radisson в центъра на София, а преди около месец се сдоби и с Hilton – един от най-силните и добре представящи се хотели в столицата.

През миналата година приключиха и две големи принудителни продажби на хотели на фалиралия туроператор „Алма тур“ - „Атлас“ в Златни пясъци и „Тамплиер“ в Банско.

Отново се възобновиха слуховете и за смяна на собственика на „Кемпински“. Притежателите на хотела не крият, че имат желание да го продадат, като преди няколко години дори разговаряха с инвеститори от Близкия Изток и Русия, но до сделка така и не се стигна.

Сега още един голям столичен хотел официално е на тезгяха – частен съдебен изпълнител е обявил за продажба хотел „Родина“, този път заради дългове към ОББ.

Това не е първият опит за продажбата на сградата, но предишният се провали заради кризата.

Началната цена на хотела с 525 стаи и 980 легла е 44 429 250 лева с включен ДДС. Търгът ще се състои на 10 септември, става ясно от обявлението, публикувано на сайта на Камарата на частните съдебни изпълнители.

Дали обаче сделките на пазара са белег за по-широко възвръщане на инвеститорския интерес? По-скоро не, тъй като атрактивните активи, които се предлагат – включително и за принудителни продажби, не са много, а купувачите поне за момента биха били местни играчи.

Глобалните консултантски компании информират за нараснал интерес на инвеститорите към хотелиерския сегмент от пазара на имоти. Данни на IPD сочат, че през миналата година възвръщаемостта от инвестициите в хотели е била най-висока в сравнение с инвестициите в други видове имоти. Очакванията са обемът на вложенията да продължи да расте, тъй като хотелите са привлекателен клас активи и предлагат сравнително сигурен и стабилен доход в краткосрочен и в средносрочен план.

Най-активни на европейския пазар са арабските инвеститори, които се включват на водещите пазари и търсят качествени, знакови активи. България и в частност София обаче трудно биха предложили подобни активи на този тип инвеститори, коментира пред Investor.bg Добромир Ганев, основател и управляващ директор на агенцията за имоти „Форос“.

Според него тези тенденции няма как да бъдат пренесени на пазара в България поне засега, тъй като той е силно разслоен и единствено в София и Черноморието има активи с потенциал да привлекат инвеститори.

По думите му през последните месеци сделките на пазара в София са по-скоро поредица от случайни събития, а не изразена тенденция, но през следващите години можем да станем свидетели на нови случаи на смяна на собствеността и стъпването и на руски инвеститори на пазара на хотели в столицата.

Според Ганев хотелите са добра инвестиция, тъй като съчетават бизнес и актив (имот), но у нас има голямо предлагане на малки и средни обекти, които не е задължително изобщо да бъдат реализирани.

Източник: http://www.dnes.bg/

(19.08.2013)