Строители се провалиха с магистрала “Тракия”

Строителство

Пътуване до морето по изцяло завършена магистрала ще ни се размине и това лято. Няма как да завърши последната отсечка между Ямбол и Карнобат до 31 май, категорични са пътни експерти.

Въпреки обещанията от страна на изпълнителите, че ще работят денонощно, трасето няма как да бъде изградено до началото на лятото. Към момента от общо 49-километровия участък са направени и пуснати в експлоатация 16 км. Останалите 33 км са без асфалт и циментова стабилизация.

Шест от 9-те компании в сдружението "Тракия IV", което изгражда магистралата, са свързани с бизнесмена Васил Божков. Водеща след фалита на "Мостстрой" и затрудненото финансово положение на "Холдинг пътища" е "Пътностроителна техника", собственост на бизнесмена.

Строителите твърдят, че дъждовете може да се окажат единствената причина магистралата да не бъде пусната навреме. За да бъдат положени качествено циментовата стабилизация и асфалтът, не трябва да вали.

Според пътни експерти обаче дори при 24 часа слънце на денонощие няма как за два месеца да се асфалтират над 30 километра, да се направят канавките, еластичните огради и два моста, които са по проект. Времето няма да стигне дори за канавките, категорични са специалистите. Най-възможният сценарий е магистралата да е готова през есента, след 6-8 месеца, при това, ако повече фирми работят качествено.

Добрата новина покрай "Тракия" е, че към момента няма риск страната ни да загуби еврофинансирането по Оперативна програма "Транспорт" заради забавянето, съобщи вестник "Стандарт". Апликационната форма за аутобана изтича значително по-късно.

Държавата има и опция да заведе иск срещу изпълнителя за пропуснати ползи и да иска по близо 200 000 лв. за всеки ден забавяне на работата, ако сдружението не успее да завърши пътя до 31 май. Освен това пътната агенция има право и да задържи банковата гаранция в размер на 5% от стойността на договора.

Спорен е въпросът обаче какво би се случило, ако се наложи да връщаме европари за тази отсечка от аутобана, тъй като трите лота от магистралата са с една апликационна форма. Въпрос на тълкуване е дали няма да връщаме средствата от Брюксел и за завършените качествено и в срок други две отсечки на "Тракия", опасяват се пътищари.

В същото време доставчиците на техника и материали за сдружение "Тракия IV" се готвят за нови протести, ако изпълнителите на аутобана не им изплатят дължимите суми, които са изправили пред фалит малките и средни строителни фирми в региона.

Източник: http://profit.bg

(18.03.2013)