Столичната улица "Витоша" е на 52-ро място в света по наеми на магазини

Цени и анализи

Столичната улица "Витоша" е на 52-ро място в света сред най-скъпите търговски улици по наеми на магазини за тази година. Това показва класация на международната консултантска компания за имоти "Колиърс". Класацията потвърждава тенденцията за понижаване на позицията на най-скъпата българска улица в световното подреждане през последните години. В класация на друга консултантска компания, "Кушман и Уейкфилд", бул. "Витоша" беше на 35-о място през миналата година, докато през 2005 г. заемаше 22-ра позиция.

Наемите на магазините по "Витоша" са намалели с 23% за година, показва проучването на "Колиърс" (виж таблицата). Те са паднали от 206 долара за кв.м през миналата година на 158 долара сега. Въпреки поевтиняването на наемите столичният булевард изпреварва по цени основните търговски улици в Лас Вегас, Маями, Дубай, показва класацията.

След продължителен период на покачване най-високите наеми на търговските улици почти във всички райони в света отбелязаха значителни спадове през последните 12 месеца, посочват от "Колиърс". Поради пониженото търсене на някои от най-известните имоти в света вследствие на глобалната рецесия наемите отбелязаха двуцифрени спадове, а в някои случаи се понижиха наполовина. Най-драстичен е спадът в Москва и Петербург, където поевтиняването е съответно с 54% и 68%. Цените на магазините по "Шан-з-Елизе" в Париж са се сринали с над 40% за година. Те са паднали от 15 800 долара за квадрат годишно през 2008 г. на 9246 долара сега. Парижкият булевард остава на второ място в класацията, като пред него е Пето авеню в Ню Йорк с годишен наем за квадрат от 15 070 долара. Единствената търговска улица, която отчита минимално поскъпване, е "Гинза" в Токио, която заема пето място в класацията.

Въпреки че търговските обекти на най-престижните локации нямат почти никаква конкуренция, интересът на луксозните търговски марки към нови обекти не е голям, като в някои случаи те смениха магазините си на известни търговски локации с по-малки магазини в други райони, отбелязва "Колиърс". Сред най-засегнатите локации са финансовите центрове и градовете, зависими до голяма степен от туризма. Другата причина е, че богатите, които усетиха рецесията, както и зависимите от бонуси в края на годината ограничиха покупките на луксозни стоки. Според "Колиърс" наемните понижения вероятно ще бъдат временни, защото предлагането на търговски площи на тези локации е ограничено. Въпреки че в много страни се забелязва повишен интерес към по-евтини стоки, търсенето на луксозни облекла и аксесоари със сигурност ще се възстанови, ако не след година, то скоро след това, прогнозират от "Колиърс". Формирането на значителна по размер средна класа в Тихоокеанския регион и в Централна и Източна Европа ще продължи, макар и с по-бавни темпове. Това ще бъде една от тенденциите, която търговските вериги ще следят отблизо, посочват от "Колиърс".

Автор: Лили Границка
Източник: Дневник

(26.06.2009)