София се опитва да смени модела от хаотичен към организиран растеж

Строителство

  Сравненията между София и Виена се правят често, чак до степен на клише. Докато австрийската столица оглавява световната класация за качество на живот на компанията за подбор и управление на персонал Mercer, българската досега не се споменава дори в резюмето за Централна и Източна Европа.

Безупречна инфраструктура и обществен транспорт, добре поддържана градска и архитектурна среда, относително високото ниво на обществен ред и не на последно място – културният живот, са все сред факторите, които носят точки на градовете в това, а и други подобни класирания.

България и в частност столицата й изостават по повечето показатели. Като всеки милионен град София има дълъг списък с проблеми, на които трябва да намери решение: градският транспорт, улиците и задръстванията, паркирането, уличното осветление, детските площадки и детските градини, градинките и зелените площи, замърсяването, работните места, състоянието на сградния фонд. И все пак размерът на инвестициите, които се завършват и които се планират в българската столица, говори, че позицията й може да бъде променена, ако темпото не отслабне.

Инфраструктура 2012
Буквално вдругиден първият диаметър на столичното метро се удължава с малко повече от два километра и две метростанции до ключово място, където се намират един мол, два хипермаркета, няколко нови и строящи се офис сгради и основният изложбен център на града. Когато инвестиции за над 400 млн. евро приключат по-късно тази година, общественият транспорт ще стъпи на два крака, тъй като метрото ще се използва много по-пълноценно.
Докато се чудите защо пак се минахте с маршрута покрай телевизионната кула, си помислете за задръстването на бул. "Черни връх" на околовръстното шосе преди две години. Спомняте ли си го още?

Когато пушещият автобус ви засече, имайте предвид, че градският транспорт трябва да получи предимство в града, ако искаме той да бъде по-чист и да има по-малко задръствания. Дори да ви изпревари на светофара, той пак ви пести време. А ако вместо него имаше още 20 коли? И още 20 вместо другия, който се задава.

София прави безпрецедентни по мащаб инвестиции в инфраструктура за последните десетилетия, съсредоточени върху подобряването на обществения транспорт, градската среда и водоснабдителните и канализационните мрежи. Те ще разширят покритието на мрежите, ще подобрят качеството на услугите и ежедневните преживявания на столичани и гостите на столицата.

"Проектът за интегриран градски транспорт (програмен период 2007 - 2013) е част от цялостна стратегия на Столичната община за развитие на обществения транспорт", каза заместник-кметът Любомир Христов в интервю за 15 брой на "Строителство Градът". Те включват и интелигентен контрол на движението, изграждане на нови и ремонт на стари трамвайни линии, закупуване на нови тролеи и трамваи.

Към края на март общината е изпълнявала и изпълнява проекти за над 560 млн. лева по европейски програми по данни от информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти. Значителна част от тях са за осигуряване на качествени здравни услуги, ремонт и реконструкция на сгради, изграждане и подобряване на обществени пространства, детски площадки. Общите инвестиции в разширението на метрото, което завършва, ще надхвърлят милиард и половина лева. Последиците от тези проекти ще станат видими в следващите години. След 2014 г. предстои доизграждането на първия лъч на метрото и строителството на трети метродиаметър.

Визия 2020
Колкото и да са инвестициите, продължаващото развитие на града, обявил се за растящ и нестареещ, ще породи необходимостта от ясна стратегия и приоритетизиране на проектите. С приключването на седемгодишния бюджетен период на Европейския съюз в края на следващата година градът трябва да се подготви с проекти за следващия.

За да адресира нуждата от тях, Европа финансира изработването на интегриран план за градско възстановяване и развитие, в рамките на който се очаква да бъде приложена и визията за развитието му в предстоящото десетилетие, без това да прекъсва реализирането на текущите проекти.

Столицата ще хвърли много сили, за да превърне културното си наследство в културен капитал, по думите на заместник-кмета Тодор Чобанов. Общината се възползва от оперативна програма "Регионално развитие", за да инвестира в приобщаването на богатите археологически останки в центъра към територията на града и за изграждането на нови културни обекти. Един от тях е минералната баня, където ще бъде и музеят на София.
Надеждите са кандидатурата за културна столица на Европа за 2019 г. да разшири тази програма. "Но и тук от тази надпревара всички печелят, без значение от крайния резултат, защото културата влиза в дневния ред на местната общност, фокусира се вниманието върху значимото като културен продукт, върху културното наследство, върху културната инфраструктура", казва заместник-кметът.

Източник: http://stroitelstvo.info

(23.04.2012)