София е 41-ва в света по строителство на молове

Строителство

София е поставена на 41-во място в класацията на глобалната консултантска компания CBRE за строителство на нови молове. Данните на компанията сочат, че в момента в столицата в строеж са малко под 200 хил. кв. м нови търговски центрове.

През миналата година компанията постави София на 34-то място в същата класация.

В класацията обаче явно не е взето предвид откриването на Paradise Center – поредният от т. нар. „трета вълна“ молове, който отвори врати в края на март. Търговският център е с обща площ от около 100 хил. кв. м, 80 хил. от които са отредени за магазини, а останалите за атракции и забавления.

В момента реално в строеж са два нови мола в София – Sofia Ring Mall до IKEA на Околовръстния път, който ще бъде с площ от 70 хил. кв. м, и Mega Mall в Люлин с площ от 24 хил. кв. м., т. е. общо близо 100 хил. кв. м. Това е съизмеримо със строителната активност в търговския сегмент в Берлин (Германия), Рио де Жанейро (Бразилия) и Оукланд (Нова Зеландия), които заемат последните места в подреждането.

От компанията отчитат, че в глобален план в процес на изграждане са молове с обща площ от над 32 млн. кв. м, което представлява ръст от 15% спрямо миналата година. Строителната активност в търговския сегмент е концентрирана основно на развиващите се пазари, като само в Китай се изграждат около половината от моловете в глобален мащаб.

Лидер по молове в строеж е китайският град Чънду, където се изграждат търговски центрове с обща площ около 2,5 млн. кв. м. Следва Тиендзин с близо 2,2 млн. кв. м търговски центрове в строеж. Третата позиция е за Истанбул, Турция, с близо 2 млн. кв. м. Първата десятка се допълва предимно от китайски градове, с изключение на Куала Лумпур, Малайзия, и Абу Даби, Обединените арабски емирства.

Москва е изпаднала от първите десет най-активни пазара, като от началото на годината в руската столица в строеж са били малко над 800 хил. кв. м молове.

Активното строителство на шопинг центрове в развиващите се икономики е в отговор на разрастващата се средна класа, урбанизацията и нарастващото търсене на потребителски стоки с по-добро качество, посочва се в доклада на консултантската компания. Това доведе и до засилена конкуренция от страна на търговците на дребно, които се насочват към развиващите се пазари, за да компенсират спада на продажбите в развитите икономики заради кризата.

От компанията констатират, че през 2012 г. строителната активност в търговския сегмент в Европа е нараснала с 10 на сто на годишна база, но е била концентрирана основно в Централна и Източна Европа. Най-активният пазар е бил Истанбул, който запазва позициите си и през настоящата година. В момента в града се строят 32 нови мола, след като миналата година отвориха врати Marmara Park (94 хил. кв. м) и Trump Towers (41 хил. кв. м).

Другият активен пазар в Европа е Русия – Санкт Петербург и Москва, както и Украйна – в столицата Киев.

Източник: www.investor.bg

(23.04.2013)