Протестите стреснаха руските купувачи на имоти

Пазарът на имоти

Новините за уличните вълнения и високи сметки за ток в България стреснаха руските купувачи на имоти, отбелязват инвеститори по Черноморието. Проучванията на компанията GreenLife, която строи и управлява ваканционни комплекси в Созопол и Банско, показват 30% по-малко огледи през първите месеци на годината, което предполага и по-малко сделки. От този спад едва 5% са резултат от естествения процес на умора сред купувачите, докато останалите 25% са плод на политическите вълнения в страната и начина на отразяването им в руската преса, посочи Мариана Даскалова, търговски директор на компанията.

България – кръв и вълнения
"По принцип опитваме да привлечем руснаците с думи като "спокойствие" и "достъпен живот". През последните месеци обаче това не съответстваше на телевизионните новини за протести, самозапалвания и високи сметки за ток", коментира изпълнителният директор на GreenLife Теофил Петров. Според него в Русия от месеци се води антибългарска кампания и протестите и усещането за безвластие се преекспонират, за да бъде създаден негативен имидж. Това е главната причина много огледи на имоти да бъдат отложени за началото на лятото.
Според Мариана Даскалова интересът към покупки е същият като предходната година, но потенциалните инвеститори по-трудно и бавно стигат до огледи и сделки. "Ако тогава например сме продавали средно по пет имота седмично, сега са три", посочи тя. Все пак очакванията са, ако няма нови вълнения, пазарът на ваканционни имоти да се задържи около миналогодишните си нива.
Подобна прогноза направиха и други инвеститори и посреднически агенции по Черноморието след имотните изложенията в Москва през първите месеци на годината. Според тях обаче възпиращ фактор за нови покупки сред руснаците далеч не са политическите вълнения.
"Лошият имидж на България идва по-скоро от имотните измами, липсата на регулация на пазара и често пъти лошото управление на ваканционните комплекси, където руски граждани са купили имоти", коментира управителят на бургаската агенция "Омега" Диана Иванова. Според нея това са проблеми, трупани през последните 2-3 години и те са една от причините през последните месеци търсенето на руските купувачи все по-отчетливо да се ориентира към градските имоти, включително в Бургас.

Цени надолу
Доколкото има натиск върху цените на ваканционните имоти, той продължава да се усеща основно в зимните курорти, посочи Мариана Даскалова. Тя даде за пример Банско, където при средни нива от 650 евро/кв.м миналата зима, тази година цените са паднали до 450-500 евро/кв.м. Една от причините е фактът, че продажбите са почти изцяло на вторичен пазар, където британци опитват да излязат от имотните си инвестиции дори и на загуба. Другият фактор според GreenLife е неправилната държавна политика по отношение на Банско, като се допусна застрояване с хотелски и апартаментни бази, без да се планира добре инфраструктурата, включително лифтове и писти. В Слънчев бряг по данни на GreenLife цените на ваканционните имоти също са надолу тази година и варират между 300 и 600 евро/кв.м, докато през първите месеци на 2012 г. стигаха и до 900 евро/кв.м. В долната граница е вторичният пазар на имоти в курорта, който формира около 30% от общите продажби. Относително по-високи остават цените в Созопол, където средните продажни нива на имотите се запазват около 1000 евро/кв.м.
От инвестиционната компания посочват като средни бюджети на купувачите 60 000-80 000 евро, като това е за покупка на апартамент с 1-2 спални. Повечето посредници по Южното Черноморие обаче поставят пазара в по-ниски граници: 40 000-60 000 евро.
Всички обаче са единодушни, че и тази година над 90% от сделките се очертават с руски купувачи. Заради затихващия интерес на пазара в Москва инвеститори и брокери тази година разработват и нови пазари. От GreenLife посочиха Санкт Петербург и промишлените райони в Русия като градовете около Урал, Новосибирск и др. Макар и малки като процент, остават стабилни и покупките от бивши съветски републики като Казахстан и Украйна. Неголяма, но трайно оформяща се група купувачи е и тази на българите – хора с високи доходи, на мениджърски позиции или със собствен бизнес, най-често семейни и с деца, които търсят втори дом на морето.

Източник: http://www.capital.bg

(28.05.2013)