Над 20 млн. лв. от ЕС ще се инвестират в рекламата на туризма

Туризъм

Министерството на икономиката е подало пет проекта по европейската програма "Регионално развитие", които да продължат рекламните кампании на туризма. Те са за 20.5 млн. лв. и се очаква да започнат да се изпълняват през следващата година. Това показва данните за изпълнението на средносрочната рамкова инвестиционна програма, поискани от capital.bg. Очакваната сума е доста по-висока от традиционно отделяните средства за реклама, които годишно са в рамките на между 3 и 4 млн. лв.
Повечето от новите проекти са продължение на настоящите, като за първи път България ще се рекламира целево и в Румъния, Швеция, Полша и Украйна.

Световни ТВ канали и целеви кампании

И през следващата година икономическото министерство планира голяма част от европарите за промоция на туризма да бъдат отделени за ТВ реклама в чужбина. Министерството предвижда да повтори кампанията по паневропейските телевизии от тази година, за която ще бъдат отделени 6.3 млн. лв. През тази година клиповете на туризма бяха излъчвани по Eurosport, Euronews, National Geographic и Discovery. По неофициална информация на capital.bg новата кампания ще се излъчи най-вероятно по същите канали. Все още обаче не е ясно дали ще се въртят клиповете "Магията живее тук", които събраха сериозни критики още при представянето им.

Освен международната ТВ реклама, икономическото министерство планира и провеждането на целеви кампании в отделни държави. През тази година имаше две такива - в Германия и Русия, които включваха ТВ и печатна реклама, организиране на информационни турове за журналисти и др. В момента тече сходна кампания и във Великобритания.

През следващата година обаче целевите реклами ще бъдат насочени към други държави. Това са Румъния, Швеция, Полша и Украйна, в които България досега не се е промотирала извън участието си на специализирани изложения. За тези кампании се очаква да бъдат отделени 7.2 млн. лв., което е и най-големият проект, който ще бъде изпълняван.
По данни на националната статистика в периода след 2007 г. от Румъния идват най-много туристи в България като досега техните посещения бяха предимно в градовете от Северното Черноморие. В последните две години обаче броят на румънските туристи расте и по южните, както и в ски и спа курортите.
Туроператорите нареждат Украйна и Полша пък сред страните с най-голям потенциал за ръст на туристите през следващите години, като интересът им в момента е насочен предимно към морските курорти.

3.1 млн. лв. за реклама на България пред българи

Икономическото министерство планира да продължи и рекламната кампания на туризма на вътрешния пазар, става ясно от информацията за подадените нови проекти. По план за нея трябва да бъдат отделени 3.1 млн. лв. През тази година ведомството проведе кампанията "Потърси България", която включваше ТВ, радио, печатна, интернет и външна реклама преди началото на летния сезон. По проекта беше създаден и интернет събитиен календар http://www.potarsi.bulgariatravel.org/. На този етап не е ясно дали проектът ще бъде повторение на настоящата кампания или ще се използват и други канали.

Ведомството на Трайчо Трайков е подало проект за 1.5 млн. лв. за участие в специализирани изложения и организиране на информационни турове за туроператори, както и 2.2 млн. лв. за маркетингови проучвания.

Общо 60 млн. лв трябва да отидат за представянето на туризма до 2013 г

Проектите, изпълнявани по програма "Регионално развитие", започнаха да се подготвят още през 2008 г. По програмата са заложени 63.9 млн. лв. за реклама на туризма, като парите могат да се използват единствено за тази цел до 2013 г. В момента икономическото министерство работи по 9 проекта, които са за общо 43.4 млн. лв. Освен за реклама, част от парите бяха използвани за създаване на туристически сайт, изготвяне на нови критерии за работата на информационните центрове в градовете и др.

Тъй като по отделни обществени поръчки по част от проектите са постигнати по-ниски цени от прогнозираните, е възможно да има остатъчни суми, които да се пренасочат към новите следващите кампании. От ведомството обаче съобщиха, че на този етап не могат да кажат колко ще бъдат те, тъй като в момента управляващият орган на програмата трябва да признае направените досега разходи.

Текст: capital.bg
Снимка: zabelejitelnosti-tourism.com

(23.11.2011)