Какво изискват купувачите от имотите в средния и високия клас

Пазарът на имоти

Пазарът на жилища от средно високия и високия клас се диктува от купувачите, които са предпазливи в избора на имот и най–вече по отношение на качество, локация и покупна цена. Съживяване на активността започна още през 2012 г., което доведе до силно първо шестмесечие за жилищния пазар в средно висок и висок клас. Търсенето в сегмента регистрира ръст в сравнение с втората половина на миналата година, сочи анализ на Colliers. Отчита се покачване на броя на сделките с жилища в средно високия и високия клас, като най–съществено е нарастването при сделките с апартаменти с 2 и 3 спални, в сравнение с втората половина на 2012 г. По–голямата част от жилищата в този сегмент се купуват за собствено ползване и по-малко – с инвестиционна цел. Нуждата от по–голямо жилище, както и закупуването на първо такова, се посочват като основни причини за покупка. И през първото полугодие на 2013 г. търсенето е концентрирано основно в южните райони на столицата и кварталите в подножието на Витоша. Едно от основните изисквания на купувачите е близостта до главен булевард, който да осигурява бърз и удобен достъп до центъра на града. Участниците в проучване споделят, че предпочитат да закупят жилища в комплекси. Те се характеризират с добре развита вътрешна инфраструктура, наличие на паркоместа, професионално управление на общите части, характеристики на цялостната околна среда – липса на градски шум, близост до планината, наличие на зелени площи. Заедно с високото ниво на услугите, които предлагат, сред основните предимства на комплексите са качеството на живот, сигурността и удобствата. Не на последно място е благоприятната среда, която се формира благодарение на съжителството на сходни по социален статус семейства. Трите основни фактора, които оказват влияние при избор на ново жилище, са качеството на изпълнение, кварталът и цената, следвани от пътната инфраструктура и наличието на зелени площи. Според допитването, независимо от добрата локация и престижния квартал на жилището, ако достъпът до него е затруднен поради лоша или неизградена инфраструктура, купувачът може да се откаже от сключване на сделка. Наличието на паркомясто, както и качеството на изпълнение на проекта, се определя като задължително условие, което не подлежи на коментар. Функционалността и разпределението стават все по–важен фактор при избора на жилище. Клиентите търсят имоти с по–удобни спални, достатъчно санитарни помещения, просторно разпределение на кухня с трапезария и хол. Изложението също е от значение при взимането на решение. Изискванията са за оптимално съотношение цена–качество–инфраструктура. Ако то не е постигнато, клиентите биха предпочели да изчакат, отколкото да направят компромис с някой от посочените параметри. Профилът на купувачите в средно високия и високия сегмент жилищни площи са предимно български граждани, на възраст между 30–55 години, семейни или живеещи на семейни начала. Клиентите в този сегмент, в по–голямата си част, притежават вече собствено жилище и планират покупка на второ. По отношение на социалния статус, заемат ръководни позиции в големи международни компании или развиват свой собствен бизнес. Навлизането на нови компании в ИТ сектора и разширяването на съществуващите също оказва положително влияние върху развитието на сегмента. Все повече служители от този, както и от фармацевтичния сектор, са сред активно търсещите нов дом. През последните 18 месеца се наблюдава слабо предлагане на качествени проекти в разглеждания сегмент, а в същото време има повишен интерес от страна на купувачите. Предпочитанията към жилища в комплекси е поради високото качество на живот, сигурността и удобствата, които предоставят. От своя страна, недостатъчната наличност на проекти, които да отговорят на високите изисквания на купувачите в този сегмент, разкрива потенциал за инвестиции в нов продукт.

Източник: http://profit.bg

(11.07.2013)