Започва изграждането на скоростния път между София и Калотина

Строителство

    Строителството на трасето между София и Калотина ще започне в началото на лятото, каза инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) след откриването на международна конференция за пътна безопасност, организирана от Българска браншова организация „Пътна безопасност”. По думите му отсечката ще е скоростен път, като той ще се финансира от европейските фондове. Участъкът е с дължина близо 50 км, а прогнозната й стойност е около 400 млн. евро.

В момента се проектират още няколко скоростни отсечки, които ще се строят в следващия програмен период със средства от оперативна програма „Транспорт“. Това са пътищата между Видин и Монтана, както и от Русе до Разград. Работи се и по проекта за завършването на магистрала „Хемус“, в участъка от Ябланица до Шумен. В момента е в ход и процедурата за възлагане на строителството на част от западната дъга на Околовръстния път на София, която е естественото продължение на магистрала „Люлин“. Заради недостатъчните бюджетни средства за пътна инфраструктура сега има пътища, които повече от 30 години не са били ремонтирани. Според шефа на пътната агенция това е сред предпоставките за пътни произшествия. Сега държавата отделя за запълване на дупки между 15 и 20 млн. лева годишно. При тези метеорологични условия то се извършва със студена асфалтова смес на най-невралгичните участъци като например по магистрала „Тракия“ в отсечката от Пазарджик до тунела „Траянови врата“. Изкърпване се прави и по пътя за Варна в района на Търговище. Не се очаква забавяне на строителството на магистрала „Тракия“ заради тежката зима. Лазаров заяви, че на новостроящите се магистрали няма нанесени щети от снега. Изключение прави участък на магистрала „Тракия“ при Ямбол има големи залети площи и части от трасето са под водата. По тази причина тепърва ще стане ясно дали има поражения.

„Около 1 млрд. лева са инвестициите в пътна инфраструктура по двете програми „Транспорт” (ОПТ) и „Регионално развитие” (ОПРР) за проекти, които се изпълняват в момента“, съобщи още шефът на АПИ.
С пари от ОПТ продължава изграждането на големите проекти - магистралите „Тракия”, „Марица” и „Хемус”. По другата програма се отпускат средства за рехабилитацията на пътища от втори и трети клас. „Завършването на автомагистрала „Тракия” ще бъде голям успех по отношение на пътната безопасност, защото един от най-критичните пътни участъци с много жертви е от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Сливен“, каза Лазаров. Според пътните експерти при проектирането и изграждането на пътища трябва да бъдат спазвани правилата за видимост, правилата за пътна безопасност, които в последните години от агенцията се опитват да налагат и да изискват от проектантите. В пътната агенция се работи и по изготвянето на идеен и техническия проект за околовръстен път на Пловдив. Заявки за участие подадоха 8 фирми, бяха допуснати 7. Фирма „Пътпроект” предложи най-ниска цена - 289 966 лева без ДДС, а сдружение СУДОП - ИКП е с най-високата от 565 780, 25 лева без ДДС.

Наложените глоби на почистващите фирми за ноември и декември миналата година са около 420 хил. лева. Сега изпълнителите предават сертификатите за януари и се очаква в края на февруари или началото на март да бъде оценена тяхната работа както санкциите им. По думите на Лазаров, средства ще бъдат вложени в текущ ремонт и зимно поддържане на пътищата.
Автор: Николета Цветкова

Източник: klassa.bg

(23.02.2012)