За първи път китайска компания строи европейска магистрала

Строителство

Строителната глобализация е факт в покрайнините на Варшава и може да се окаже заплаха за сектора на континента.

Две десетилетия след края на комунистическия режим в условията на пазарна икономика полското правителство възложи договори за две големи магистрални отсечки на китайски държавни компании, които спечелиха търговете с впечатляващи отстъпки, се казва в коментар на британската информационна агенция ВВС.

За първи път китайски фирми печелят такива големи поръчки за инфраструктура в Полша, и може би това е и първият случай в Европейския съюз.

Китайските фирми не просто са намалили цената, а тотално са я сринали като са предложили невероятните 60% по-малко от индикативния бюджет, с което озадачиха мнозина наблюдатели.
Работите вече са в ход на пътния възел в близост до полската столица на изхода на магистралата от Лодз.

По изявление на компанията Chinese Overseas Engineering Group (Covec) в работите ще бъдат наети европейски работници, но остават опасенията, че довършването може да бъде от евтина китайска ръка.
"Те имат право да докарат китайски работници, но първо ще трябва да наемат местни строители", коментира Андржей Мачиевски от Полската пътна агенция (GDDKIA), която е възложител на договора.

Компанията ще трябва да спазва полското и европейско трудово законодателство и да се съобразява с изискванията за работно време и минимално заплащане.

Андрю Курт, редактор във Warsaw Business Journal, коментира, че китайците винаги докарват собствени работници и цитира фирма, която строи жилищна сграда в съседство. Според него това може да доведе до социални проблеми.

Многозначителен е фактът, че докато много полски строители работят във Великобритания, където според местните жители подбиват надниците, в родната Полша техните места могат да бъдат заети от китайци.

Според критици има достатъчно основания да се смята, че властите са използвали китайските компании с цел намаляване на офертите.

Когато в търга за новата метролиния във Варшава цените се оказаха много високи, бяха поканени за участие китайски фирми. Те не спечелиха, но уплашиха конкурентите, които драстично смъкнаха цените.

Това вече се нарича "китайски ефект", коментира Михаел Дембински от Британско-полската търговска камара.

Експерти твърдят, че проблем може да възникне по-скоро от това дали китайският внос на работници ще се измерва с десетки хиляди или ще става дума за стотина инженери.

Според кмета на Варшава Хана Гронкиевич-Уолц, бивш вицепрезидент на Европейската банка за възстановяване и развитие, компаниите най-вероятно ще наемат местни и китайски работници. Според нея това е едно интересно предизвикателство с евтина работна ръка.

В специално изявление на офиса на европейския комисар за вътрешния пазар се казва, че няма достатъчно данни за провеждане на разследване на случая за нарушение на пазарните правила.

Явно това е първата европейска магистрала, която се строи от китайци, но едва ли ще бъде последната, отбелязва BBC.

Източник: Строителство.инфо

(26.09.2009)