Големите компании в битка за опазване на потребителските данни

По света

Google, Facebook и Yahoo търсят нови начини за борба с Агенцията за национална сигурност на САЩ (NSA), като използват труден за хакване код, с който защитават мрежите си и клиентските данни от шпионаж, съобщава Bloomberg. Компаниите целят опазване на електронни пощи и публикации в социални мрежи, а за целта се насочват към подсилено криптиране.

Докато NSA може да намери начини да прескача ограниченията, компаниите са категорични, че трябва да дадат на потребителите си възможно най-сигурните онлайн връзки и защита от кражба на данни.

От своя страна Microsoft е убедена, че трябва да инвестира в защита на информацията на клиентите от широк спектър от заплахи.

Интернет компаниите, включително Google, Yahoo, Facebook, Microsoft и Apple, се опитват да се дистанцират от информацията, че са дали на агенцията данни от онлайн комуникацията на американци и чужденци, както и че имат пробиви в сигурността. Докато фирмите се опитват да предотвратят опитите на NSA да получи неоторизиран достъп до техните данни, в същото време съдебните разпоредби, според които са длъжни да предоставят информация на правителството, остават непреодолими за тях.

Агенцията за национална сигурност подслушва оптичните кабели в чужбина, за да източва данни от Google и Yahoo, сочат данни на Washington Post, New York Times и на британския Guardian. Твърденията им се основават на документи, изтекли от бившия служител на агенцията Едуард Сноудън.

Компаниите се борят с всичко това предимно чрез използване на все по-сложно криптиране, което шифрира данните с помощта на математическа формула, която може да се декодира само със специален цифров ключ.

Google полага все по-големи усилия за криптирането на информацията, която тече между центровете й за данни. Освен това увеличи два пъти дължината на цифровите си ключове и прилага все по-засилени мерки за разпознаване на измамни сертификати за проверка на автентичността на уебсайтовете.

Шпионските програми на NSA имат голям потенциал за нанасяне на сериозни вреди на конкурентоспособността на американските компании, твърди Ричард Салгадо, директор по информационната сигурност в Google. По думите му е изключително важно потребителите да разберат, че компанията настоява за опазването на данните и се отнася към тях с уважение.

Google, Yahoo и Facebook са генерирали около 44,4 млрд. приходи от реклама през тази година, благодарение на това че проучват потребителите си посредством личните им данни, твърди Bloomberg Industries. Анализ на Forester Research от август показа, че индустрията на цифровия облак може да загуби близо 180 млрд. долара до 2016 г. именно заради шпионажа.

Още през януари Yahoo се погрижи за криптирането на данните на всички свои потребители с 2048-битови ключове. Това е един от най-силните алгоритми за опазване на информация и е два пъти по-силен от предишните. Facebook и Google също работят в тази посока.

А според Националния институт по стандарти и технологии в САЩ 2048-битовото криптиране няма да може да бъде разбито поне до 2030 г.

Въпреки това съществуват опасения, че компаниите може да не издържат толкова дълго в играта на котка и мишка с агенцията, тъй като тя е една от най-мощните и добре финансирани разузнавателни институции в света. На 31 октомври тя обяви, че събира всички данни, свързани с външното разузнаване, независимо от доставчика.

Освен това NSA може да използва хакерски атаки, за да получи ключовете за защита или да принуди чрез съдебни заповеди компаниите да ги предадат, отбелязва Йонас Фалк, главен изпълнителен директор и съосновател на компанията за мрежова сигурност Halon Security. Според Фалк един от големите проблеми е, че компании като Google, имат пробиви в сигурността, тъй като декриптират данните, за да могат да правят анализ на потребителски данни с цел реклама.

Едно от нещата, което фирмите могат да направят, е да лобират Конгресът да промени закона за ограничаване дейността на NSA . Други смятат, че в случая не става дума за технологии, а по-скоро за политически проблем.

Източник: http://www.investor.bg

(18.11.2013)