Глад за 20 000 IT специалисти до 2 години

Икономика

Недостиг на над 20 000 софтуерни специалисти ще има в страната ни само след две години. Това сочат прогнозите на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Представители на ИТ индустрията, преподаватели и експерти от просветното министерство се бяха събрали вчера в Софийския университет, за да обсъдят необходимите реформи в образованието, пише в. “Монитор”.

Според бизнесмените от софтуерния бранш българското училище имало нужда от спешна реформа, за да се преодолее недостигът на ИТ специалисти у нас. Браншовите организации са пресметнали, че вузовете у нас трябва да започнат да произвеждат тройно повече ИТ специалисти - от 2000 в момента до 6000.

Софтуерната индустрия ще достигне 1,7 млрд. лв., или 1,8 от БВП в следващите десет години, сочат още данни от проучване на БАСКОМ. При образователна реформа и повече софтуерни специалисти индустрията може да удвои размера си до около 3,7 млрд. лв., или 3,8 от БВП. Часовете по математика в езиковите и професионалните гимназии били дефицит. Предметът се преподавал само по два - три часа в седмицата като част от задължителната подготовка, което било недостатъчно.

Ако искаме да развиваме IT сектора, трябва да развием информатиката. За целта тя предлага математика да се изучава 4 часа седмично, защото не може да се обучаваш по информатика, без преди това да си усвоил математиката. Това заяви вчера директорката на Професионалната гимназия по телекомуникации и представител на просветното ведомство Радостина Мекова по време на кръглата маса.

Всеки пети студент от Факултета по математика в Алма матер бил изоставащ заради пропуските си в средното образование. Това каза от своя страна и деканът на факултета Иван Сосков. Той обясни, че се налагало студентите да наваксват липсващите си знания от училище в университета. „Преди време от математическите гимназии в СУ постъпваха десетки нови студенти, а сега са двама-трима, другите заминават за чужбина“, каза още Сосков.

Професори, педагози и експерти, които присъстваха на вчерашната кръгла маса, обсъдиха и създаването на съвет към образователното министерство. Планира се той да има функцията да подпомага ведомството във формулирането на държавната образователна политика. Общественият съвет трябва да има три направления, които са на училищно и предучилищно ниво, висше образование, икономика на знанието или постигне на добавена стойност в икономически аспект.

Идеята е структурата на съвета да се състои от двама съпредседатели - единият да бъде министърът на образованието, а другият - човек, избран от самия съвет. „До момента от министерството на образованието дават много добри индикации към предложението”, каза Явор Джонев от Българската асоциация по софтуерни компании.

Източник: http://business.actualno.com/

(28.03.2013)