Вузовете минават на задочно обучение онлайн

Общество

       Повече от 20 български университети ще привличат студенти с дистанционни онлайн лекции и обучение, които на практика ще заместят задочното обучение. Първи от големите вузове е УНСС, а Софийският университет е в напреднала фаза на разработка на интернет базираните си лекции.

Програмата за развитието на онлайн обучението вече разглежда документите на българските висши училища, които подготвят въвеждането на модерната платформа. Това съобщи пред „Монитор“ образователният министър Сергей Игнатов. Средствата се отпускат по линия на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". 4,5 млн. лв. от тази сума са национално финансиране по проекта "Развитие на електронни форми на дистанционно обучение в системата на висшето образование".

„Университетите ни вървят в правилната посока към въвеждането на дистанционното обучение”, коментира просветният министър. Още от следващата учебна година УНСС въвежда онлайн следването в специалностите „Публична администрация”, „Маркетинг”, „Счетоводство и контрол”, „Бизнес администрация” и „Икономика”. Основното предимство на дистанционното е, че позволява на студентите да работят и учат едновременно, както и това, че им пести разходи за квартира. Това го прави подходящо за майките, отглеждащи децата си, живущите в отдалечени населени места, както и към лицата със специални образователни потребности. Над две трети от бакалаврите и 90% от магистрите в икономическия работят, сочат данни от проучване на УНСС. Икономическият университет въвежда дистанционното преди около седем-осем години. Досега обаче то се провеждаше само във филиала на вуза в Хасково.

До две-три години очакваме да въведем онлайн форма на обучение за всички специалности, както бакалавърски, така и магистърски. Това съобщи ректорът на Софийския университет проф. Иван Илчев. Той обясни, че това ще става поетапно. „Въвеждането на дистанционното не е толкова просто. Една от
най-трудната задача е да обучим преподавателите към онлайн преподаването, при което те трябва да отделят много време пред компютъра. Не всички се съгласяват на това”, коментира ректорът на Алма матер. Според него обаче наред с предимствата на дистанционното то има и своите недостатъци, като например това, че отдалечава младите от реалната университетска среда.

Най-много реално действащи специалности за бакалавърска и магистърска степен има в Нов български университет. Разработени са модерните специалности като бизнес администрация, графичен дизайн (на английски език), екология и управление на околната среда, маркетинг и много други.

51 000 студенти се включват в курсовете. Очакваните резултати от проекта за онлайн следването са разработването на 60 програми за електронни форми на дистанционно обучение, както и създаването или модернизирането на поне 15 центрове за обучение през целия живот във висшите училища. Очаква се 51 740 студенти да се включат в курсове за електронни форми на дистанционно обучение, като 38 800 от тях да завършат поне един курс, проведен дистанционно.

Източник: www.monitor.bg

(10.08.2012)