В София правят 15 зарядни станции за електромобили

Любопитно

Българската компания „Ренърджи“ и германската „Сименс“ реализират общ проект, според който до края на тази година в София трябва да бъдат изградени до 15 зарядни колонки за електромобили. Макар че броят на електромобилите в България все още е символичен, интересът към този сектор расте. В много европейски страни неговото развитие се субсидира от правителствата, твърди пред Дарик радио Ралф Башур, който отговаря за проектите на „Сименс“ за Европа в областта на електромобилността. Вече има много проекти, които се реализират в Португалия, Дания, Холандия, Великобритания. Възможностите пред България са съществени, защото тя е съизмерима с Португалия, твърди Башур. Според него, за да стартират такива проекти, е необходима помощта на държавата, защото те са много скъпи. Най-реалистично било правителството да субсидира изграждането на инфраструктурата и самото закупуване на електромобили. 
По мнението на експерта все още високите цени на електромобилите могат да се компенсират от тока, който те ще използват, защото той е значително по-евтин от конвенционалното гориво. Има и един допълнителен стимул, който ще стане факт в съвсем близко бъдеще, в момента, когато собственикът на един такъв автомобил ще бъде и търговец на електричество. Автомобилът ще се зарежда през нощта, когато тарифата на електричеството е по-ниска. Ако той остане включен към мрежата, ще връща електричество в пиковите часове, когато цената на електричеството е по-висока. По този начин човек ще може да реализира значителни намалeния на сметката си за километрите, които изминава, казва Башур. 
Причината електромобилите да са толкова скъпи се корени най-вече във високата цена на батериите, но с темпото на технологично развитие може да очакваме, че точно този компонент в близко бъдеще ще стане доста по-евтин и това ще се отрази на цената на возилата. В момента проблем се оказва статутът на зарядните станции в България. Партньорът на „Сименс“ в този проект компанията „Ренърджи“ вече е отправила официално запитване до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на каква регулация подлежат колонките. От компанията се надяват узаконяването на зарядните станции да не става с дълга и сложна процедура. Според управляващия директор на „Ренърджи“ - Никола Газдов, все още няма недвусмислен отговор на въпроса дали зарядните станции за електромобили ще бъдат третирани като т.нар. градско обзавеждане или пък като строеж.
Ако приемем, че една зарядна станция е сграда, тогава важат едни процедури, които биха означавали, че изграждането на такива зарядни станции би било възможно едва след няколко години. То ще бъде свързано с много сложни процедури за промяна на устройствения план на столицата, концесионни процедури по отдаване на площта, която е необходима. Ако те се третират като телефонни кабинки, за които трябва само един малък бетонен фундамент и кабел за електричество, нещата ще бъдат по-лесни и проектите ще тръгнат, е мнението на Газдов. 

Текст и снимка: klassa.bg

(04.05.2011)