25% от жителите на българските градове прекарват над 5 часа дневно в интернет

Общество

    Динамиката на онлайн поведението и навиците на активните българи в интернет ще бъдат изследвани на всеки 6 месеца, съобщиха от маркетинговата група Публисис МАРК Груп. Според първото проучване DigiTribe Report 75,5% от градското население в България на възраст между 18 и 65 години е в интернет, като една четвърт от тях прекарват над 5 часа на ден в мрежата.

Основните устройства, чрез които се осъществява достъп до интернет, са настолните компютри и лаптопите. Малко над 20% от потребителите използват сматфони, а 5,4% - таблети.

„Мобилните устройства ще бъдат все по-използвани ежедневно за забавление, онлайн търсене и достъп до социални мрежи. Това не вещае смърт за настолните компютри и лаптопи, но те по-скоро ще бъдат използвани предимно за работа“, коментира Христо Ласков от Публисис МАРК Груп.

DigiTribe Report е дългосрочна инициатива за провеждане на шестмесечни проучвания на онлайн потреблението, инициирана от DigiTribe – група ентусиасти от Публисис МАРК Груп. Те са експерти с опит и интерес в интернет комуникациите, новите технологии, социалните медии и онлайн кампаниите. Проучванията се реализират от Прагматика – агенция за маркетингови проучвания.

Според DigiTribe Report социалните мрежи са изключително популярни и са посещавани от над 85% от интернет потребителите. Най-използваната социална мрежа е Facebook - 73,8% от българите онлайн я посещават всеки ден, следвана от Google + с ежедневни посещения от страна на 32,8%. Интересен факт е, че според данните други водещи на световно ниво социални мрежи като LinkedIn, Pinterest, Foursquare не се радват на такава масова популярност у нас.

На въпроса „Колко често посещавате Facebook” 88,9% от 19-25 годишните отговарят, че проверяват своя профил (почти) всеки ден, което ги прави и най-редовните потребители на социалната мрежа у нас. По честота на Facebook употреба след тях се нареждат:
14-18 годишните, от които 88,7% са (почти) всеки ден във Facebook;
36-45 годишните, от които 72,6% са (почти) всеки ден във Facebook;
26-35 годишните, от които 69,4% са (почти) всеки ден във Facebook;
Над 45 годишните, откоито 62,3% са (почти) всеки ден във Facebook.

Според проучването страниците на компании, продукти или услуги са сериозен източник на информация за потребителите, които са активни онлайн. Почти половината (46,5%) от Facebook потребителите харесват такива страници. Това, което феновете на корпоративни страници търсят, е: информация за продукт или за компанията (74,9%); полезни съвети, свързани с употребата на продукт или услуга (71%); четат новини за компанията (54,1%) или се информират за мнението на другите фенове (58,3%).

Масово (81,8%) Facebook потребителите смятат, че компании, които имат и поддържат свои канали в социалните мрежи, са в крак с новите технологии и се интересуват от своите клиенти. Присъствието на компаниите във Facebook изгражда доверие у 67% от потребителите, а 77,6% заявяват, че марките трябва да имат свой канал в мрежата. От своя страна Facebook потребителите са склонни да коментират марка или продукт в социалните мрежи – това потвърждават 51,8% от тях, а 59% участват в он-лайн конкурси и игри, инициирани от корпоративни фен страници.

70,3% от активните потребители четат блогове на различна тематика. 9,3% посещават блогове всеки ден, 15% - 3-4 пъти седмично, 17,5% - 1-2 пъти седмично, а 21,6% - по-рядко от веднъж месечно. Читателите на блогове се доверяват предимно на български блогове (48,4%). 40,7% от аудиторията на блоговете чете както български, така и чужди блогове. Почти 10% от активните потребители поддържат собствен блог, като около 41% от авторите публикуват информация всяка седмица.

Онлайн пазаруването набира популярност и у нас – 70,9% от интернет потребителите са закупили стоки или услуги през интернет през последните няколко месеца. Най-купувани през интернет са дрехите (41,2%), книгите (33,3%) и билетите за концерти, кино или театър (28,7%). По-висока остава възрастовата граница на потребителите, които по-често извършват различни плащания чрез интернет, посочва DigiTribe Report. 88% от аудиторията между 26 и 45 годишните ползва такъв тип он-лайн услуги. „Интернет пазаруването става все по-видима тенденция в България. Това се потвърждава от данните ни – всеки втори активен интернет потребител пазарува он-лайн“, коментира Юлиян Добрев, Директор изследвания, Прагматика.

DigiTribe Report се базира на представителна извадка сред градското население на България, ползващо веднъж месечно интернет. Изследването е проведено в началото на месец юли.
По статията работи: Венцислав Дяков

Източник: www.investor.bg

(24.07.2012)