Карта
Бележник ()

Цена-качество-инфраструктура - водещи при покупката на имот

Пазарът на имоти

Оживление на пазара на недвижими имоти в повечето му сегменти, което се генерира от стабилното усвояване на първокачествените имоти и проекти - това отчита анализът на Colliers International за второто полугодие на 2013 г.

Изминалата 2013 г. се откроява с повишена активност на офисния пазар и значителен дял на площи, наети от разширяващ се или новонавлизащ бизнес – близо 30% от всички сделки.

За първи път от 2009 г. свободните офис площи в София, системно вариращи между 20-25%, се понижават до 18%.

Жилищните площи 15% ръст в броя сключени сделки през 2013 г. спрямо предходната 2012 г. отбелязва жилищният сегмент при средно високия и висок клас жилищни проекти в София.

Откроява се тенденцията в сегмента на жилищните комплекси за покупка с цел инвестиция. Активните купувачи усвояват имоти, които биха запазили стойността си във времето.

Оптималното съотношение цена-качество-инфраструктура продължава да бъде ключово, а ръстът в продажбите дава индикации, че жилищният сегмент е започнал бавно, но сигурно възстановяване. Стабилизирането на ценовите нива потвърждава оздравителния процес, а разликата между офертна и покупна цена постепенно се стопява.

Офис площите

Според анализ на Colliers, усвоените офис площи през 2013 г. регистрират нива, сходни с тези отпреди кризата. Основен двигател на търсенето са международни компании от аутсорсинг и IT сектора, които разширяват дейността си в България или навлизат на местния пазар.

Заради бързите темпове на усвояване на офиси клас А в София все по-отчетлива тенденция е недостигът на хомогенни площи, които да посрещнат нуждите на големите наематели. Това обяснява и започналото възобновяване на апетита на наемателите за реализация на офис сделки „на зелено”.

Пазарът на логистични и индустриални имоти в България през 2013 г. се развива стабилно, но с умерени темпове.

Нараства броят на обявилите намерение за строеж логистични проекти, чиято реализация може да доведе до раздвижване в сегмента през 2014 г.

Фармацевтичните компании, дистрибуторите на бързооборотни стоки, производителите на автомобилни компоненти и електроника продължават да диктуват търсенето на индустриални площив България. 

Търговските площи

Пазарът на търговски площи в страната регистрира устойчиво усвояване на достигнатия в първото полугодие общ обем от 720 000 м2.

Показател за това е постигнатата и поддържана от търговските центрове в София заетост – при нива над 85%.

Продължава навлизането на водещи международни оператори на местния пазар, което е индикатор за положителните нагласи на търговците за развитието на пазара.

През 2014 г. предстои откриване на три нови мола в столицата, с което пазарът в София ще премине към фаза на зрялост.

Тенденция на сравнително високи нива на активност регистрират главните търговски улици. Повишеното усвояване на бул. "Витоша" е очакван резултат от обновяването на улицата и свързването й с градската метро мрежа.

Интересно за сегмента е възобновяването на инвестиционната активност при специализирани търговски формати, различни от моловете. При „биг бокс“ сегмента, супермаркетите и магазините от типа ”близо до клиента”, за първи път в класацията по брой новооткрити обекти, челно място заемат дрогериите, като изместват хранителните вериги.

В началото на 2014 г. пазарът на недвижими имоти в България потвърждава индикациите за стабилен ръст в реализацията на качествени имоти или такива, които имат неоползотворен дългосрочен пазарен потенциал.

Започват да се открояват проекти, които могат да формират интересен инвестиционен продукт. Това е валидно за всички сегменти на имотния сектор, като в някои от тях все по-отчетливо се забелязва и потенциален недостиг в предлагането на нови активи, отговарящи на растящите критерии на купувачи или ползватели.

Източник: http://profit.bg

(31.01.2014)