Карта
Бележник ()

Туризмът през 2013 г. – повече приходи, повече туристи, повече скандали

Туризъм

Туристическият бранш изпраща една от най-успешните години – приходи над 3 милиарда евро и над 7 милионна туристи

2013 година скоро ще бъде история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция на Investor.bg Бизнесът 2013. Предлагаме Ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот на България и света.

2013-а година една от най-успешните за туризма от години насам. Така определят изминалата година от туристическия бранш. Истината е, че това е единственият сектор на икономиката, който всяка година бележи ръст – и тази година продължи положителната тенденция.

В цифри за туризма годината изглежда така – първата година, която приходите от туризъм надхвърлиха 3 милиарда евро и първата, в която надминахме 7 милиона туриста, регистрираният ръст на приходите е 5 процента спрямо предходната година, а ръстът в броя на туристите през лятото е 5,8%, през зимата - 8,2%.

Проблемите в сектора обаче остават все същите – невъзможност да преодолеем сезонния характер на туризма и да позиционираме страната като целогодишна дестинация, продължаваме да сме популярни предимно като евтина дестинация за летен и зимен туризъм и имиджът пред света остава на достъпна дестинация със задоволителни за цената услуги.

Летният сезон оправда очакванията – беше отбелязан ръст на туристите от над 5,8%, като общо 3,5 милиона души са почивали в страната ни през лятото, ръстът в приходите е 3,5%. Очаквано най-голямо увеличение има при туристите от Русия - близо половин милион руски летовници са дошли у нас, на второ място са посетителите от Германия - общо 451 хиляди туристи.

При украинския пазар увеличението също е осезаемо – 13,5 на сто. Туристите от Турция са 110 хил. с увеличение от 29,8 процента. Румънските туристи остават най-многобройните посетители на родното Черноморие - 1 милион румънци посетиха страната ни и тази година, което затвърди тенденцията от последните 5-6 години. Статистиката отчете и завръщане, макар и с бавни темпове, на скандинавските пазари - Дания, Норвегия, Швеция и Финландия, както и на чехи и поляци.

Какво донесе зимният сезон - през зимата на 2012/2013 страната ни е посетена от над 1 млн. туристи, което е ръст от 8,2% спрямо предходния. Най-активни в ски туризма бяха традиционно гостите от руския, германския, английския и от скандинавския пазар.

Годината обаче отчете повишена активност от нови пазари - тези на Сърбия, Македония, Гърция и Турция. Пампорово беше най-посещаван от туристи от Турция, заради географската близост, а Банско традиционно посрещна повече скиори от Гърция.

Заявка за крупни инвестиции в ски курортите

Новото ръководство на туристическия ресор в лицето на заместник-министър Бранимир Ботев, подкрепено и от вицепремиера Даниела Бобева, дава заявка за нов тласък в развитието на зимния туризъм. В този контекст изненадващо дойде новината за крупната френска инвестиция за изграждането на мегатуристически комплекс „Дестинация Рила“.

В края на календарната година изненадващо беше съобщено, че френски инвеститори искат да създадат зона за целогодишен туризъм в Рила за 550 млн. евро без страната да има финансово участие. Беше създадено дори междуведомствена работна група, която задвижва и още седем други „ски проекта” - проектът „Перелик“, проекти в Разлог, Пампорово и Чепеларе, както и няколко предложения за разширяване на ски зоната в Банско.

Скандалната национална реклама

Волята на министерството зя реклама на потенциала на страната за културно-историческия, селския, СПА туризма чрез участие с национални щандове на международни изложения и чрез телевизионни клипове обаче засега не оправдават очакванията.

На този фон различни интерпретации получи приетият в пъти по-голям бюджет за реклама догодина. Практиката в годините показва, че средствата за национална туристическа реклама се харчат не достатъчно прозрачно и ефективно.

Доказателството за това дойде още в началото на годината със скандала около туристическото лого бранд „България", за което фирма усвои 1,6 млн. лв. по ОП "Регионално развитие", а в крайна сметка логото остава неизползваемо. Имаше сигнали за допуснати нарушения в хода на изпълнението на поръчката за новия български туристически бранд и маркетинг стратегията за внедряването му на световните пазари.

Почти година по-късно, след обществено неодобрение и държавна намеса, казусът остава отворен. А идеята на бранда беше - изграждане на нов облик на страната ни пред чуждестранните туристи и ръст на посетителите у нас с между 30 и 40% в следващите 15-20 години.

Въпреки това туристическият бранш изпраща една от най-успешните години. И тази година туризмът показа, че икономиката ни може да разчита на сектора.

Вижте какво мислят представители от бранша за състоянието на туризма през 2013 година.

Румен Драганов, директор на Институт за анализи и оценки в туризма

През погледа на чуждите туристи страната ни е динамична туристическа дестинация, годината регистрира по-голямо търсене от световните пазари. Чужденците забелязват голямата ни хотелска база, вкусната и евтина храна, възможностите за комбиниране на почивките с различен вид атракции, свързани с балнео, селския, културния туризъм.

Въпреки това в следващите десет години ръстът ще е не повече от 3 процента. На този етап големият минус за туризма ни остава асиметрията в сезоните – хотелите ни не са целогодишни, най-високата посещаемост е през летните месеци. Положителна страна е, че през годината имаше известен напредък при културния туризъм, там където се правят инициативи за провеждане на панаири, фестивали, изложби.

Благой Рагин, председател на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация

2013-а година, която изпращаме, е една от най-успешните за туризма в последните 20 години. Основание за тезата дават резултатите, които показаха не само в традиционните за страната ни летен и зимен туризъм, но и нарасналия дял на СПА и културния туризъм тази година.

В сравнение с миналата година туристическият сектор отбеляза 5-процентен ръст, но все още има огромен неизползван потенциал на зимния туризъм. Ако преодолеем пречките, само за 2-3 години приходите може да се удвоят.

Проблемите, които стоят на дневен ред, са свързани с това, че страната ни има големи резерви за развитието на планинските курорти, които са в състояние да ни докарат и високоплатежните туристи. Отскоро туристическият бизнес в Пампорово, Смолян и Чепеларе работи по идеята за обединяване на ски пистите в трите курорта, така че с една лифт карта скиорите да могат да използват пистите и на връх Снежанка, и на Мечи чал.

Това обединение може да увеличи оборотите на зимните комплекси двойно и тройно, но все още има редица пречки. Пускането на втори кабинков лифт в Банско, обновяването на съоръженията на Витоша, както и пускането на нови нискотарифни авиолинии до България са стъпки, които могат да дадат стимул на ски индустрията.

Ако визовият проблем бъде решен, може да очакваме нови 500 хиляди рускоговорящите туристи у нас.

Друг проблем, който чака решение, е за обръщането на тенденцията при предлагането на храни у нас на чуждестранните посетители. В момента 80 процента от храните, които предлагаме в курортите за с чужд произход, но ако направим така, че да предлагаме предимно продукти родно производство, това допълнително ще увеличи туристите и ще повиши качеството на туристическата ни услуга.

Източник: http://www.investor.bg/

(30.12.2013)