Начало
Бележник ()

Българинът купува масово "бюджетни мебели"

Любопитно

Родни столове се продават успешно до Далечния изток и САЩ

Десетина години – толкова е "цикълът на живот" на мебелите в една стая. След този период те вече не са модерни, но имат своите функции, ако сме избирали правилно.

У нас обаче около 80% от продажбите са на т.нар. "бюджетни мебели“ - масовите, които виждаме да се рекламират по телевизията. Цената на един "бюджетен" спален комплект възлиза на 400-500 лева.

Тези мебели няма шанс да издържат 10 години или трябва да им бъде "помагано" по метода "направи си сам", казва Стоян Стоянов, председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. По думите му не може да се очаква кой знае какво качество от такива мебели, които като цяло са много компромисно направени, но пък те са с ниска цена и затова са предпочитани.

Все по-малко мебели от средния клас успяват да намерят място в магазините, тъй като те не се продават толкова добре, защото са два-три пъти по-скъпи. По тази причина клиентите, които искат да купят нещо с по-високо качество, обикновено се обръщат направо към производителите.

Очаквано тези, които имат финансова възможност, сменят по-често мебелите у дома си. Наблюденията на бранша обаче сочат, че българите в голямата си част не са възприемчиви за новото и световните тенденции в тази област. Затова в София модерното "влиза" три години след като е хит навън, а в по-малките населени места даден цвят или мебелна композиция се възприемат след още три години.

В момента "модерността" е в изчистения, но изпипан детайл на мебелите. Актуални са земните, естествени цветове на дървото и естествените материали като цяло. Хит в текстила е зеленото, особено по-тъмните нюанси.

Най-добре продаваната българска стока са столовете – за кухни и трапезарии. Инвестиции от стотина милиона лева в машини за производство на качествени столове дадоха добри позиции на тези производители на големия световен пазар, обяснява Стоян Стоянов.

Наши стоки, най-вече столове, се продават до Далечния изток и САЩ. На добро ниво са и производителите на корпусна мебел. По думите му у нас има и няколко фирми, които добре реализират офис мебелите си за корпоративни клиенти.

Според председателя на браншовата камара, изминалата 2013 година е била добра за българските фирми, които са успели да намерят пазар в европейски държави и изобщо външен пазар. Те са реализирали добри обеми за разлика от предприятията, които продават само на местния пазар. В България, по думите му, стагнацията продължава.

На нашия пазар най-силните конкуренти на производителите ни са фирмите, които работят с големи обеми и с ниски цени. "Свикнали сме с полските фирми. Евтини стоки пристигат, разбира се, традиционно от Китай и от Румъния. Конкретно за мебелите от Китай има такива, които са произведени с високо качество, както и такива, които са с по-ниско качество“, уточни Стоянов.

Той обаче подчерта, че често пъти клиентът не е достатъчно добре информиран и не може да отличи например естествена кожа от рециклирана кожа.

Ако избирате мебели, съветът на специалиста е да се информирате максимално преди покупката – не само от фирмите, които ги предлагат, а от различни сайтове, литература, специалисти, на които имате доверие и др. Още по-важно е да знаете какви функции да има композицията. Днес дори и с малко пари можем да получим добри функции, ако знаем какво търсим, казва той.

В българския бранш се надяват новата 2014 година да бъде по-оптимистична. В браншовата организация, която е единствена у нас, членуват 260 фирми. Заетите са около 45 000 души, още толкова работят в дървообработването.

И в този бизнес обаче има проблем с кадрите. "В последните години жестоко беше загърбено професионалното образование. Твърдо смятаме, че трябва да се търси ново решение за организацията на професионалните училища. Имаме уверението на МОН, че ще бъдат променени учебните планове“, каза Стоянов. По думите му младите хора днес искат нещата да се случват по-бързо, не са подготвени да се срещнат с „шумящата машина“ и трябва да се обучават наново в практиката, а това не става лесно.

"Като бранш виждаме, че управляващите полагат усилия да осъществят връзка с бизнеса и да получат от нас информация с какво могат да бъдат полезни, но нещата не стават лесно. Зимният период е най-труден за нас, защото инвестиционният процес спира“, каза председателят на браншовата камара.

Затова бизнесът очаква с нетърпение настъпването на пролетта. Сега обаче е времето на световните мебелни изложения и занимаващите се с производство на мебели пътуват и събират опит за най-новите тенденции.

(13.01.2014)