Топ 7 на теориите за икономически конспирации - втора част

Икономика

5. Операция „Война“.
Търговците на оръжие постоянно участват в разпалването на войни, за да поддържат търсенето на своите стоки, твърдят привържениците на тази теза. Търговията с оръжие носи огромни печалби и по данни на Стокхолмския международен институт за изследване на проблемите на мира, дори в годините на Голямата рецесия военните разходи са продължили да растат. Основните играчи на този пазар са САЩ, Русия, Китай и страните от Европа, които поддържат тлеещи или разпалват отвън конфликтите по света. След края на Студената война, търговията с оръжие преминава от ръцете на специалните служби- ЦРУ и КГБ, в ръцете на големи корпорации.

Според привържениците на конспиративната теория САЩ, които Първата и Втората световна война направиха световен лидер, поддържат статуквото, периодически прибягвайки до военни действия. За тях спасение от кризите са войни, подпалени от чужда ръка на чужда територия, които позволяват да се утилизира натрупаното на склад оръжие, както и да се прикрият трилионни загуби. При това не е необходимо непременно да се пораждат войни- достатъчна е заплахата, за да започнат потенциалните участници да се запасяват с въоръжение.

Отлична възможност за износителите на оръжие бе например Арабската пролет. По данни на правозащитната организация Amnesty International, малко преди ескалацията на напрежението в Арабския свят, към страните от региона са доставени големи партиди оръжие от САЩ, Русия и Европа.

Да си припомним и пресния пример със задържания в Турция граждански самолет, превозващ на борда си оръжие от Москва за Дамаск. Сирия е един от най-големите клиенти на Русия, 10% от руския износ на оръжие е именно за арабската страна. Сирийската опозиция пък се снабдява с американско оръжие.

Правозащитните организации ежегодно обвиняват в докладите си страните производителки на оръжие, включително британското и американско правителство, в доставки на оръжие за страни като Колумбия, Судан и Узбекистан.

6. Потребителското зомбиране.
Компаниите ни държат в плен, карайки ни да харчим и потребяваме все повече.За да получат повече печалби, производителите са влезли в заговор да пускат все по-некачествени стоки, а някои конспиративни теории обявиха ГМО за разновидност на биологично оръжие.

С появата на пазара на продукти с генномодифицирана „биография“, в света се разгърна истински научнофантастичен детектив за новото биологично оръжие с феноменални свойства. Нито вредата, нито безвредността на ГМО е доказана, затова митовете са повече от фактите. Привържениците на теорията обвиняват транснационалните компании като Coca-cola, Pepsi Co, Nestle, Mars, Uncle Bens, Kellog's, Cadburу, че използват и разпространяват по света генномодифицирание храни, а друга част от тях се внася в бедните страни като хуманитарна помощ.

Факт е, че агробизнесът с ГМО е изключително доходоносен и приходите му са сравними с тези на IT-сферата, въпреки че още през 2000 г. над 800 учени от 82 страни публикуваха „Световно заявление за опасността от ГМО“ и после „Открито писмо до правителствата на всички страни за въвеждане на забрана за разпространение на генномодифицирани технологии“. През 2008 г. 400 учени представиха пред ООН доклад, в който се казва, че ГМО не е алтернативата, която ще спаси света от глад и селскостопанска криза.

Друга теория за потребителското зомбиране твърди, че световните производители са заинтересовани да „изхранват“ човечеството с некачествени, бързоразвалящи се, но широко рекламирани стоки. По данни на експертите на ООН около една трета от произвежданата в света храна се изхвърля от жителите на индустриално развитите страни. Всяка година средностатистическият гражданин в тези страни изхвърля от 95 до 115 кг храна. От всеки десет яйца две свършват в кофите за боклук, от десет кофички йоргурт две са изхвърлени, без да бъдат разпечатани. В същото време над милиард души в света гладуват. Германската потребителска организация Foodwatch дори учреди антинаграда за най-безполезна храна. Последният й „лауреат“ е производител на смучещи бонбони с „витамини“, от които разбира се се оказа, че няма и помен при анализа.

В немилост се оказаха не само производителите на храни, но и тези, които произвеждат мобилни технологии и стоки за бита. Те ни карат да заменим старите настолни компютри и мобилни телефони с нови и нови, все по-сложни и бързоповреждащи се продукти.

Впрочем когато в САЩ се появи документалният филм „Корпорация Храна“, обръщащ внимание на това, че в магазините в с САЩ се появяват стоки на завишени цени, съдържащи дори и вредни съставки, най-голяма част от бюджета на филма отиде за юридическа защита срещу исковете на компании от леката и хранително-вкусова промишленост.

7. Кибертайни.
Теориите за високотехнологичен заговор имат широка популярност. Според тях производителите на програмно обезпечение са в заговор с производителите на компютри и пускат програми, които изискват нови и нови ресурси от персоналните компютри, принуждавайки потребителите отново и отново да купуват. За сравнение Windows-95 е заемала около 50 МБ, а Windows Vista-2007 – 15 ГБ. С тази теория се обяснява защо новите устройства са по-малки и масови, но в същото време цените на компютърния пазар растат.

Друг „компютърен заговор“ пък е този на производителите на антивирусни програми. Според някои те сами произвеждат компютърни вируси и спонсорират такава дейност, за да продават продуктите си. Впрочем създателят на антивирусната програма „Касперски“ Евгени Касперски също намекна за подобен вариант.

Глобалното разпространение на Интернет също стана тема на редица конспиративни теории- сериозни и не толкова. Много хора смятат, че мрежата се е превърнала в средство за тотално следене в стил „1984“. Според тези теории Google Earth е проследяваща система, локализираща къде се намира потребителят във всеки момент, в който използва приложението. Skype според тях е универсален метод за подслушване, а Wi-Fi – спонсориран от държавата експеримент за контрол над разума.

Източник и снимки: http://profit.bg/

(15.10.2012)