Рекордни цени за право на строеж в Димитровград

Цени и анализи

altЛипсата на подходящи терени за строителство вдига летвата при наддаване
Рекордни за Димитровград цени за право на строеж постигна на последния си търг общината. За трите предложени от нея терена се явиха общо 38 участника - нещо, което само преди 2-3 години се смяташе за непостижимо. В отдел "Общинска собственост" още помнят периода на застой, когато места за застрояване почти в центъра на града или близо до него са били предлагани на няколко търга, а разгънатата застроена площ за жилища е стигала до 20 лв., за да се привлекат кандидати.
Картината сега е променена. Гладът за бизнес терени поражда интерес, който местните власти не могат да удовлетворят. Малкото атрактивни предложения обаче носят сериозни приходи в общинската хазна. Така стана и при тайното наддаване преди седмица. Най-много кандидати се явиха за два малки парцела в широкия център на града. Единият от тях - за едноетажна търговска сграда с площ 200 кв.м в началото на неделния пазар, за минути счупи всички досегашни рекорди. Цената тук скочи близо 11 пъти. При база 15 700 лв., или 78.50 на кв.м, бяха постигнати 166 170 лв., което прави малко над 830 лв. за кв.м.
Дали преценката на спечелилия е правилна?
Очевидно - да, защото класираният на второ място конкурент даде близка цена. Третият - също.
Подобна бе картината и при следващото наддаване - за терен, отдалечен на около 400 м от първия. Той е с двойно по-малко застрояване - 110 кв.м на един етаж. Намира се до калкана на блок по бул. "Стефан Стамболов". Мястото се оказа привлекателно не само заради разумната базова сума от 8635 лв., но и поради факта, че се намира между голямото тържище и прочутия местен автопазар. Край бъдещия магазин минава пътят за кварталите по левия бряг на Марица, а не е за пренебрегване и фактът, че в панелните блокове наоколо живеят доста хора. Достигнатата цена в търга за този имот надвиши седем пъти базовата.
За да се види промяната, двете наддавания могат да се съпоставят с правото на строеж, разиграно преди 3 години близо до тях. Тогава на търг бе продаден терен на централния бул. "Г. С. Раковски" - място не по-малко атрактивно от споменатите. Участници също не липсваха, което доведе до значителната за онова време цена от 180 лв. на кв.м застроена площ. Сега в единия случай тя е 830, в другия - 553 лв. Четирикратното средно нарастване при по-малко от двукратно на базата ясно илюстрира променената пазарна картина в града.
Предлагането не задоволява търсещите пространство фирми
Това потвърди и третата част на търга - терен за строеж на голяма сграда, предизвикал интерес от страна на сериозния бизнес.
По плана на града, приет през 1996 г., на ъгъла между бул. "Трети март", водещ към Хасково - Пловдив, и улица "Емилиян Станев" е предвиден търговско-административен комплекс с разгъната застроена площ 2400 кв. метра. Това предназначение досега не бе изпълнено.
Обектът трябва да се състои от два блока - четириетажен в челото и триетажен зад него - типична бизнес формация с магазини и офиси. Голямата застроена площ обаче предположи съвсем различна от предишните стартова сума. При същата база - 78.50 лв. за кв.м, наддаването тръгна от 188 400 лв. и стигна 699 000, или 291.25 лв. в първата оферта. Класираното на второ място дружество предложи 555 000 лв.
И тук като статистическо сравнение може да се посочи проведеният преди 3 години таен търг - за същия тип сграда на друг от централните булеварди. Конкуренцията тогава бе между четири фирми - забележително за Димитровград постижение. Резултатът - първоначалната цена нарасна почти двойно - от 42 340 до 80 000 лв. Сега стъпката на растеж е 3.71.
Още по-голяма може да се окаже тя при следващите търгове. Ако, разбира се, общината сложи на тезгяха нови атрактивни места, за каквито бизнесът определено изпитва глад. И е готов да инвестира дори в сянката на задаваща се криза. Дали тя ще обърне тенденцията засега не е ясно. Рискът в такъв тип инвестиции е малък, казват специалистите. Дори при сегашните нива апетитен търговски обект може да се построи бързо и също така бързо да се продаде с добра печалба. Това означава, че потенциал има. Друг е въпросът доколко има хубави терени.

Христо ЦВЕТКОВ

Източник: stroitelstvo.info

(28.10.2008)