Р. Генев: Третата вълна молове ще промени пазара на търговски площи в София

Пазарът на имоти


Пазарът на търговски площи в България ще oстане динамичен заради увеличеното предлане, смята новият мениджър на отдел „Търговски площи” във Forton International

В следващите месеци ще отворят врати няколко нови мола, част от т. нар. „трета вълна“ на модерни търговски центрове в България. До края на годината на 1 000 души население вече ще се падат средно малко повече от 100 кв.м. търговски площи, изчисляват от Forton International. С откриването на проектите, предвидени за 2013 г., цифрата ще нарасне допълнително. За това до какво ще доведе конкуренцията на пазара и какъв е потенциалът за развитие на нови търговски схеми разговаряме с Росен Генев, новият мениджър на отдел „Търговски площи“ във Forton International.


- Г-н Генев, следващите месеци ще са изключително интересни за пазара на нови и модерни търговски площи заради новите проекти за молове, които ще излязат на пазара. Какво очаквате да се случи на малкия български пазар в условията на такава конкуренция?
След малко повече от месец се очаква да отвори врати Bulgaria Mall (33 000 кв.м.) в София. През следващата година на пазара ще излязат Paradise Center (82 000 кв.м.) и South Ring Mall (72 000 кв.м.), като Paradise Center ще бъде първият и най-голям лайфстайл център в България.
Лично аз очаквам тази конкуренция да доведе до положително развитие на самите молове като концепции, тъй като те ще се стремят да предлагат възможно най-голямо разнообразие от стоки и услуги. Търговците, които наемат площи в тези молове, също има какво да спечелят. Имам предвид, че те могат да получат не само конкурентни наемни нива, но и като цяло по-гъвкави договорни условия. В крайна сметка най-доволни от засилената конкуренция би трябвало да бъдат посетителите на търговските центрове. 
Същевременно смятам, че пазарът ще се преразпредели. Някои търговски центрове ще се обособят като локални – такива, които обслужват един или няколко квартала, а други – като регионални, които ще привличат посетители и от други части на България.

- Очаквате ли фалити на молове след това преразпределение на пазара, което смятате, че предстои?
Дори да се стигне до фалит, това не означава, че даден търговски център ще затвори врати. Фалитът означава, че едно дружество не може да обслужва кредитите си, а това е възможност за следващия собственик да придобие търговския център на по-изгодна цена. Съответно новият собственик ще дойде с нови, свежи идеи и капитали, с нова концепция. Наблюдавайки пазара в София и познавайки собствениците, които стоят зад тях, не очаквам фалити в краткосрочен план.

- Има ли региони в страната, които все още имат потенциал за развитие на нови търговски схеми?
Изхождайки от това какво се строи в момента в София и в страната и предвид замразените проекти, които биха могли да бъдат рестартирани, считам, че нови големи търговски центрове с площ над 25-30 хил. кв. м, които да започнат да се изграждат от идеен проект, едва ли ще има през следващите няколко години. След като моловете, които се строят в момента, отворят врати, в следващите 3 години едва ли в България ще бъде открит нов голям търговски център.

Източник: investor.bg

(23.01.2013)