Магистрала "Тракия" е факт след повече от 40 години строителство

България

Това е първата изцяло завършена автомагистрала в България.

Автомагистрала "Тракия", както много други инфраструктурни проекти, реализирани в България, не е дело на едно или две правителства. Кратка историческа справка за обекта издава, че за строителството са били нужни повече от 50 години.

През 1964 г. е взето решение за изграждането ѝ, като част от автомагистрален пръстен, влючващ още автомагистралите „Хемус“ и „Черно море“. A днес, на 15 юли 2013 година отскоро встъпилият в длъжност кабинет "Орешарски" ще пререже лентата на първата изцяло завършена автомагистрала в България.

В политиката, а и в съзнанието на много българи, правителството на ГЕРБ със сигурност ще остане с магистрала "Тракия". АМ "Тракия" бе наричана дори "перлата" на лидера на ГЕРБ и бивш премиер Бойко Борисов. Първоначално пускането й дори бе планирано да се състои тази година, на датата на рождения му ден. Тази идея така и не се състоя, заради предсрочни избори, резки промени в политическия климат, по времето на които (а и сега) течаха протести.

Припомняме, че изграждането на новите участъци от магистралата бе разделено на 5 лота - Лот 1 Оризово - Стара Загора; Лот 2 Стара Загора - Нова Загора; Лот 3 Нова Загора – Ямбол; Лот 4 Ямбол - Карнобат иЛот 5 Карнобат - Бургас. По-голямата част от процедурите по трасетата, възлагането и строителството им наистина са дело на управлението на ГЕРБ.

Още в началото на проекта

Строителството на автомагистралата започва официално през 1973 г. На 17 ноември 1995 година бившият премиер Жан Виденов открива 32 км участък от Пловдив до Оризово. През юли 2000 г. правителството сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас. От българска страна съфинансирането е в размер на 140 млн. евро.

През 2001 година е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово. В следващите 10 години са извършени предпроектни проучвания на останалите лотове - 2,3, 4 и 5.

На 16 декември 2004 г. е обявено, че правителството на Симеон Сакскобургготски е взело решение за доизграждане и отдаване на концесия на автомагистрала „Тракия“ на българо-португалския консорциум „Магистрала "Тракия" АД за срок от 35 години, който е и максималния позволен от закона срок. Концесионерът трябва да доизгради, експлоатира и поддържа автомагистралата, като за сметка на това той може да събира тол такси от преминаващите автомобили.

Договорът за автомагистрала „Тракия“ е подписан на 29 март 2005 г. между правителството и въпросния консорциум.

Сключването на този договор породи един от най-големите политически скандали в периода 2005-2006 г. в България. Припомняме, че острата полемика и дискусия на политическо ниво, а и в общественото пространство бяха свързани главно с информацията, че цялата процедура бе обвързана в непрозрачност. Липсваше явен търг, самият консорциум бе избран по неясен и необоснован начин. Освен това няколкократно бяха представяни данни, че проектът ще бъде неизгоден за България.

В следващите 3 години от управлението на Сакскобурготски бяха подписани няколко анекса към договора, но до изпълнението му така и не се стига и на 22 май 2008 г. правителството на Сергей Станишев прекрати действието на договора. Тогава кабинетът излезе с мотива, че концесионерът не е изпълнил задължението си да осигури необходимото финансиране за изграждането и реконструкцията на пътните участъци от София до Бургас.

На кабинета и на тогавашното Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Министерство на финансите им бе дадена възможност да проучат други възможни форми за изграждане на участъка от Стара Загора до Карнобат. През 2008 г. са обявени тръжни процедури за доизграждане на автомагистралата, които обаче са спрени след писмо от Генералната дирекция „Вътрешен пазар и услуги“ на Европейската комисия.

Работата на правителството на ГЕРБ

В проведените през лятото на 2009 г. парламентарни избори изграждането на автомагистрала „Тракия“ е една от основните теми в политическите дебати. Още от началото на политическата си дейност Бойко Борисов даде ясна заявка, че ще работи усилено затова в България да има нова инфраструктура. Още тогава той дори обеща, че магистрала "Тракия" да бъде завършена до края на мандата на ГЕРБ в парламента.

На 12 ноември 2009 г. тогавашният министър на регионалното развитие в правителството (а понастоящем президент на България) Росен Плевнелиев, обявяви началото на тръжната процедура за избор на изпълнител на Лот 2. Дължината на този лот е 31,8 км. Строителството започна през юни 2010 г. Срокът за изпълнение, който бе определен, бе 25 месеца- до юли 2012 г. За избор на изпълненител бе избран „Трейс Груп Холд” АД, след спечелен търг с цена от 137,868 млн. лв. с ДДС. Лотът бе официално открит на 1 юли 2012 г, с което напълно бяха спазени и обещаните срокове.

Строителството на третия лот, този между Нова Загора и Ямбол, стартира на 2 август 2010 г. Срокът за изпълнение бе 25 месеца – до септември 2012 г. На 8 юни 2010 г. за изпълнител бе обявена гръцката фирма „Актор“, която предлага цена от 133, 9 млн. лв. (официално цената е обявена без ДДС - 111, 6 млн. лв. Лотът е официално открит на 12 юли 2012 г.

Четвъртата отсечка - Ямбол - Карнобат е с дължина от 49,28 и е най-дългият от новоизградените участъци. Първият подучастък на отсечката - от Ямбол до Зимница е дълъг 14,8 км, а вторият от Зимница до Карнобат е с дължина 34,28 км. Първата копка бе направена на 3-ти септември 2010. Срокът за изпълнение, който тогава бе поставен бе 28 месеца.

Първият подучастък на лота бе официално открит на 26 август 2012. Вторият участък, при който имаще осезаемо забавяне ще бъде 15 юли 2013 г. След като бъде отворен и този участък, автомагистрала "Тракия" ще бъде изцяло построена и ще бъде дълга 360 км.

Правитеслтвото на ГЕРБ нямаше значителен принос по изграждането на последния, пети лот от обекта, който обхваща трасето от Карнобат до Бургас, с дължина от 35,2 км. Участъкът е в експлоатация от 2 ноември 2006 г. и е с крайна цена 150,266 млн. лв. По-ниската цена от лот 1 се дължи на факта, че е започнат в края на 80-те години.

Източник: http://www.investor.bg/

(15.07.2013)