Задава ли се първата криза пред аутлет центровете?

Цени и анализи

Интересът от страна на наемателите към проекти за аутлет центрове на нови пазари продължава да расте, но този тип активи е изправен пред сериозна конкуренция от страна на електронните магазини, тъй като търговските вериги все повече се стремят да ликвидират инвентара си от залежали стоки онлайн, сочи нов доклад.
eBay се е насочил към редица търговски марки, на които предлага възможност да се освободят от своите продукти, без да накърняват репутацията си. Общо 59% от стоките, продавани в eBay, са нови продукти на фиксирана цена.
15% от продажбите на дребно
Тази тенденция се очаква да се засили с помощта на нови услуги като Outlet Store на eBay. Тя представлява алтернатива на физическите аутлет центрове, продавайки стоки на промоционални цени директно от търговците и производителите.
Водещи търговски вериги като Debenhams и Superdry вече са започнали да използват този нов канал за реализация на продуктите си.
Редица анализатори започват да се чудят дали подобни услуги ще доведат до криза в сегмента на традиционните аутлет центрове.
По време на Петата европейска конференция на Международния съвет на търговските центрове (ICSC), проведена в Милано миналата седмица, Патрик Мъндън, директор „Връзки с продавачи“ в eBay, е изложил съществени факти за потенциала на електронния магазин.
Порталът е реализирал продажби на стойност 68 млрд. евро през 2009 г. Тази сума се очаква да нарасне с 11% през следващите няколко години. В момента eBay има 5-6% от глобалния пазар на дребно, като този дял се прогнозира да се повиши до 15%.
Също така компанията твърди, че е отнела около 14% от традиционната търговия, въпреки че според нея 11% от офлайн търговията в момента се случва онлайн, така че нетният ефект от конкуренцията на електронния магазин е едва 3% спад в продажбите на веригите на търговските улици.
Нещата рядко са толкова прости
Известен дял от тези растящи продажби сега ще представляват и продуктите, продавани от новата „аутлет“ услуга. За дадена марка и търговец това изглежда евтино и ефективно решение – никакви такси или разходи за персонал и инфраструктура, каквито има в аутлет центровете. При този вид продажби липсва и дългосрочен ангажимент за наем, ако нещата не потръгнат.
Патрик обаче отбелязва, че нещата рядко са толкова прости.
„Ние не смятаме, че отнемаме голям дял от пазара на продажби на едро. По-скоро смятаме, че спомагаме за неговото увеличение“, коментира той.
„Хората все още искат да посещават магазините, за да усетят и докоснат продукти като модните стоки, и ние оставаме само един от каналите за маркетиране за марките и търговците за пласиране на непродадените стоки.“
Това представлява интересно предизвикателство за аутлет центровете, които доскоро бяха предпочитаната дестинация за клиентите, които искаха да купят маркови стоки на изгодни цени.
Някои от сектора виждат в това сигнал, че е време центровете да разширят и разнообразят своето предложение за клиентите.
Нуждаем се от още проучвания, за да преценим дали онлайн аутлет продажбите ощетяват физическите аутлет центрове и моловете или изборът за покупка там е за сметка на други стоки и услуги, коментира Ърмин Еймис, управляващ директор на ICSC за Европа.
Не е заместител
„Онлайн аутлетите може да се гледат като конкуренция от някои, но те не са заместител“, казва Нийл Томпсън, изпълнителен директор на Fashion House Developments. „Истинските аутлет центрове предоставят истинския физически допир с пазаруването като развлекателна дейност за добрите марки, на изгодни цени. Марките винаги ще използват няколко различни методи, за да ликвидират излишните стоки, но това, върху което те се фокусират, е да го правят във висококачествена търговска среда, където могат да комуникират стойността и наследството на своя бранд.“
„Разбира се, всяка конкуренция е също така и възможност за мениджмънта на аутлет центровете да подобри своето предложение и своите маркетингови кампания. Но хората пазаруват, винаги са пазарували и ще продължават да го правят, заради основополагащия директен социален контакт, който това предлага“, добавя той.
По думите на Томпсън също така е много спорно дали истински луксозните марки въобще ще пожелаят да продават своите продукти онлайн, тъй като това понижава тяхната ексклузивност, върху която се гради голяма част от стойността на бранда им.
„Индустрията не може да стои безучастна пред интернет конкуренцията, но също така ние не смятаме, че тя е предвестник на края на традиционното пазаруване и атулет центрове“, казва в заключение той.
Източник: investor.bg

(19.10.2010)