Големите хотелски вериги искат да превземат и Европа след САЩ

Туризъм

Европа е новото бойно поле за големите световни хотелски компании в търсенето им на източници на ръст извън наситения американски пазар, пише Bloomberg.

Four Seasons Hotels, Starwood Hotels & Resorts Worldwide и Marriott International увеличават усилията си за експанзия в Европа, където около 34% от хотелите са част от верига, по данни на консултантската компания Otus & Co. В САЩ веригите вече контролират около 70% от пазара, по данни на Smith Travel Research.

Веригите могат да изградят пазарен дял в Европа, привличайки посетители от САЩ, Индия и Китай, за които има вероятност да потърсят известни марки при пътуванията си, казва Род Тейлър, председател и съосновател на лондонската консултантска компания в хотелиерския сектор Taylor Global Advisors.

В следващите пет до десет години брандираните вериги може да увеличат пазарния си дял в региона с 5 процентни пункта, прогнозира анализаторът Патрик Сколс от Friedman Billings Ramsey & Co.

“Щатските хотелски вериги имат висока степен на проникване в Северна Америка. С началото на възстановяването на сектора силно фрагментираният пазар в Европа предлага далеч повече възможности“, коментира Бърни Уилямс, който участва в управлението на 44 млрд. долара в USAA Investment Management Co.

Собствениците на хотели привличат клиенти по-трудно през последните две години, тъй като рецесията възпира хората от почивки и принуждава компаниите да намаляват бюджетите за служебни пътувания. Възстановяването в сектора тече по-бързо в Европа, отколкото в САЩ.

Хотелската заетост в Европа се е повишила през февруари до 57% от 54% година по-рано, а средната цена на ден се е увеличила до 127 долара от 119 долара, по данни на лондонската STR Global. Заетостта в Северна Америка е останала непроменена на ниво от 53%, а цената е отбелязала спад от 3% средно до 98 долара.

Експанзия в чужбина

Веригата Hyatt Hotels Corp., контролирана от чикагската фамилия Прицкер, очаква да има по-голям процент стаи в чужбина, отколкото в САЩ, в рамките на 10 години, обяви главният й изпълнителен директор Марк Хопламазян през януари. По думите му компанията търси придобивания в Италия и Испания.

Базираната в Торонто Four Seasons има 14 хотела в Европа и предвижда да отвори още 7 в идните три до пет години. Hilton Worldwide на Blackstone Group управлява близо 184 хотела в Европа. През миналата година са били открити 18 хотела от веригата, като тук влизат и придобивания на независими хотели и франчайз споразумения. За сравнение през 2008 г. и 2007 г. този брой е бил по 12.

Starwood има 159 европейски хотела към края на 2009 г. и 20 в процес на развитие. Базираната в Мериленд Marriott обяви миналия месец, че очаква да удвои броя на своите 40 хил. стаи в Европа до 2015 г. с марки като Ritz-Carlton и Bulgari Hotels & Resorts. Компанията планира около 30 проекта в региона, включително в Москва, Будапеща и Анкара.

„По-силно присъствие“

“Европа като цяло може още да се доминира от малки независими хотели, но на някои пазари операторите на вериги вече имат много по-силно присъствие“, смята Джонатан Голдщайн, заместник-директор на строително-инвестиционната компания Heron International Ltd.

Heron строи офис кула в Лондон и съседния хотел Four Seasons, който се предвижда да отвори през 2014 г. Това ще бъде третият хотел на веригата в района на Лондон.

Около 15 хил. хотела с 1,8 млн. стаи в 49 европейски държави се управляват от вериги марки, по данни на лондонската Otus, която консултира компании от хотелиерския сектор.

Френската Accor SA е най-големият хотелски оператор в региона. В топ 10 влизат също британските InterContinental Hotels Group и Travelodge.

Програми за лоялност

Глобалните резервационни системи на веригите, пазарният им обсег и програмите за лоялност им дават предимство спрямо независимите „бутикови“ хотели и им помагат в осигуряването на финансиране за експанзия, поясняват шефове на компании.

“Точно сега е по-вероятно банките да подкрепят марка като Hilton, познавайки широката й популярност, отколкото независима марка“, аргументира се Саймън Винсънт, президент на Hilton за Европа.

Според анализатори едно от препятствията пред веригите е ограничената наличност на земя за строителство в Европа. Това ги кара да се опитват да придобият независими хотели или да им предложат да оперират под марка на веригата срещу заплащане.

На големите европейски пазари “има много хотелски стаи и предизвикателството е да навлезеш на съществуващ пазар смислено”, коментира Ян Гамзи, директор на Otus. “Това може да се направи наистина само чрез големи сделки - или с придобиване, или с франчайз.”

В крайна сметка обаче качеството на услугите ще определи успеха на един хотел, независимо от това дали е световна марка, казва Род Тейлър.

“Много независими, бутикови хотели предлагат на гостите си преживяване, което не отстъпва на нищо“, обяснява консултантът. “Брандиран или не, ако разочаровате клиентите, няма да ви простят. Направете нещата правилно и те ще се връщат отново и отново.”
Източник: Investor.bg

(30.04.2010)