БЪЛГАРИ РАЗРАБОТИХА ПОДЗЕМЕН ЕКОГАРАЖ С ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ

Строителство

     Екогаражът с изкуствен интелект е проект на д-р инж. Атанас Сяров от Научно-техническия съюз и доц. д-р Петър Балабански от Техническия университет във Варна.

Гаражите представляват сглобяемо-монолитна конструкция, като всяка клетка ще е оградена със стени, ще има и врата, недостъпна за външни хора. Това обясниха авторите на проекта, пише БТА. Гаражът може да бъде 10-етажен, а капацитетът му да достигне до 200 автомобила.

На практика построяването на такива съоръжения ще разреши проблемите с паркирането в големите градове, тъй като те заемат твърде малко площ на повърхността, обясни Сяров. По думите му един подземен гараж от такъв тип е с диаметър 20 метра и дълбочина 30 метра. На повърхността обаче всъщност ще бъдат заети само 20 квадратни метра територия, където да спират колите, преди да слязат в подземната част. Ако се направи паркинг за 200 коли на повърхността, е нужна площ от два декара, а такива терени в големите градове трудно се намират, коментира Сяров.

Учените предвиждат подземните гаражи да са с цилиндрична форма. Цялото обслужване на съоръжениетo ще бъде поверено на компютри, като не е предвидено никаква човешка намеса. Всъщност гаражите ще се управляват от няколко сензорни електронни сканиращи системи и подсистеми, обясни Сяров. Чрез мобилен трансбордер и асансьорна платформа всеки автомобил ще бъде транспортиран и оставен в гаражна клетка. Времето за спускането или вдигането на колата до повърхността би варирало от 60 до 180 секунди в зависимост от етажа, където е била паркирана.

Според разработката на инженерите изкуственият интелект ще може да разпознава дистанционно номерата на колите, които трябва да бъдат паркирани. Освен това ще засича дали в колата има хора или животни и ще спира придвижването на автомобила, тъй като в гаражите няма да може да влизат живи същества. Сензорната система ще може да определя още дали в колата няма взривни вещества или някакви отрови. Разработена е и подсистема, която да "хваща" присъствие на наркотици. Засичането на дрогата ще става на база бърз химичен анализ на наличното в колата вещество.

Системата ще може да идентифицира дистанционно собственика на колата, който я оставя чрез сканиране на неговата шофьорска книжка. Чрез изкуствения интелект на практика ще става и разплащането. Компютърът обаче няма да борави с пари в брой, а само с банкови карти.

В проекта са разработени и серия подсистеми, които гарантират непрекъснато видеонаблюдение на гаража, осигуряване на положителна температура, както и вентилиране на въздуха. Предвидени са и мерки за противопожарна безопасност. Цялата автоматизация на гаражите предполага наличието на минимален персонал, който да следи денонощно работата на съоръженията и да се намесва в случай на някаква авария.

Учените са изчислили, че себестойността на един квадратен метър от техния гараж би била около 100 евро. Когато се прибавят всички планирани съоръжения, стойността на една готова гаражна клетка става около 1 600 евро.

Сяров уточни, че проектът вече е представен пред ръководството на Техническия университет. С него са запознати и някои от представителите на местната власт във Варна. Според учените обаче най-добрият вариант за прилагането му в практиката би бил публично-частното партньорство.

Източник: citybuild.bg

(28.02.2012)