Coca-Cola Enterprises мести част от бизнеса си в България

Икономика

      Базираната в САЩ Coca-Cola Enterprises ще отвори финансов център за услуги, който ще обслужва дейността й на пазарите в Западна Европа. Информацията, която се появи неофициално преди около месец, вече беше потвърдена за "Капитал Daily" от говорител на компанията. Американското бутилиращо дружество, което е едно от най-големите в света, притежава и правата на напитката за Западна Европа и работи в седем страни от региона – Белгия, Великобритания, Люксембург, Норвегия, Франция, Холандия и Швеция, като няма връзка с The Cocа-Cola Hellenic Bottling Company, която продава марката в България. Стъпването на българския пазар ще стане факт до лятото на 2013 г.

Новият финансов център ще бъде разположен в София, но за момента от компанията не уточниха къде точно ще се намира. От Coca-Cola Enterprises посочват, че в него ще бъдат наети около 150 души. Дружеството вече е публикувало няколко обяви за набиране на персонал в страната в портала jobs.bg, както и на сайта на компанията за подбор на персонал "Адеко България".

Реорганизация 
"Създаването на новия център за споделени услуги е резултат от решението ни да централизираме и стандартизираме финансовите си процеси, което ще ни позволи да предоставяме по-ефективно и ефикасно обслужване на клиентите си", коментира за "Капитал Daily" говорителят на компанията. Дейността на Coca-Cola Enterprises в Западна Европа покрива около 170 млн. клиенти. След реорганизацията новото звено ще продължи да обслужва пазарите в западната част на континента.

Информацията за евентуалната предстояща реорганизация на дейността на дружеството се появи в някои международни медии преди около месец, но до момента нямаше официално потвърждение. Тогава от медийния отдел на компанията коментираха за "Капитал", че са направили предложение за отваряне на общ финансов център за услуги, който да обслужва европейския й бизнес. "В момента сме в процес на консултации с нашите служители и техните синдикални представители и не сме взели решение. Важно е да се каже, че ние уважаваме процеса на консултиране и не може да коментираме преди крайното решение", посочиха тогава от дружеството.

Консултациите са необходими, тъй като на практика преместването на бекофиса на компанията в България би означавало закриване на работни места в шест държави. За момента обаче от дружеството не конкретизират колко точно ще са съкращенията. От отчета за третото тримесечие на 2012 г. става ясно само, че общият размер на разходите по програмата за преструктуриране на дейността се оценява на около 200 млн. долара. Очакванията са процесът да приключи към края на 2014 г. "Целта на програмата е да увеличи ефикасността на екипите ни за продажби, да подобри операционната ефективност, да генерира приблизително 100 млн. долара текущи ползи към 2015 г., да ни позволи да инвестираме в бизнеса си и да подобри платформата ни за дългосрочен, устойчив растеж", посочват от компанията в прессъобщението си, съпътстващо обявяването на финансовите резултати за тримесечието.

Новият играч
Стъпването на Coca-Cola Enterprises в България всъщност означава навлизане на съвсем нов играч на пазара. Компанията реално не е свързана по никакъв начин с гръцката Cocа-Cola Hellenic Bottling Company, която държи правата за продажба на марката в България и в други страни в региона. От своя страна Coca-Cola Enterprises няма лиценз за българския пазар, а и според правилата на Coca-Cola няма право да конкурира местния дистрибутор. Така новото дружество ще продължи да продава само на пазарите, на които вече присъства.

Въпреки че дейността й е насочена към обслужването на пазарите Западна Европа, централата на Coca-Cola Enterprises всъщност е в американския град Атланта, Джорджия. Акциите й се търгуват на борсата в Ню Йорк, като са част от индекса S&P 500. Компанията има 17 производствени бази, както и 51 дистрибуционни центъра в Европа.

За третото тримесечие на 2012 г. дружеството отчита нетна печалба в размер на 263 млн. долара, или 89 цента на акция. Финансовият резултат намалява спрямо година по-рано, когато е бил 284 млн. долара, или 88 цента на акция, отбелязва Reuters. Общият обем на реализираните продажби също се свива и към края на септември възлиза на 2.07 млрд. долара, което е с 3.3% по-малко в сравнение със същия период на 2011 г. Влияние върху свиващите се продажби оказва засилването на позициите на долара, отбелязва Reuters.  

Източник: www.capital.bg

(05.11.2012)