Apple оглави списъка на най-скъпите марки в света

По света

Повече от половината от най-скъпите брандове са американски

През последните години американският технологичен концерн Apple вдигна значително летвата на пазара на технологиите. Компанията до голяма степен модернизира вече съществуващите си продуктови линии, вместо да пусне нещо революционно през последните години, въпреки очакванията на потребителите за нещо наистина грандиозно.

Голямата конкуренция на пазара обаче се отразява сериозно на Apple. Акциите на компанията се сринаха с 45 на сто през септември 2012 г., но през последните шест месеца Apple успя да се възстанови частично.

Тези проблеми не пречат на компанията да оглави класацията на списание Forbes за най-ценните марки в света. За трета поредна година Apple се изкачва до първото място, а стойността на марката възлиза на 104,3 млрд. долара - близо два пъти повече от стойността на който и да е друг бранд на планетата.

Междувременно Apple продължава да бъде неразделна част от ежедневието на хората и да ги кара да отварят портфейлите си за различни видове продукти. Откакто iTunes се появи през 2003 г., чрез услугата са продадени около 30 млрд. песни. Продажбите на iPod постепенно спадат, а причината за това е, че хората предпочитат да слушат музика от мобилните си телефони. Статистиките за iPhone обаче са много по-обнадеждаващи. През последното тримесечие компанията е продала рекордните 33,8 млн. бройки от смартфона и около 4,6 млн. компютъра Mac.

Дизайнът продължава да дава голям принос за силата на Apple, тъй като той е гарант за това как работи един продукт, как изглежда и дали е удобен на потребителите. Ето защо компанията залага на изчистени модели, които в същото време са и привлекателни за потребителите.

Второто място в класацията на Forbes заема Microsoft. Марката е на стойност 56,7 млрд. долара и се задържа на същото ниво през последните години, тъй като компанията се опитва да направи прехода от персонални компютри към мобилни устройства. Растежът на Microsoft е забавен, но въпреки това тя остава една от най-печелившите марки в света с оперативни маржове от 34% през последната фискална година. Компанията може да се похвали и с един от най-големите годишни рекламни бюджети в областта на технологиите – 2,6 млрд. долара.

Coca-Cola е единствената марка в топ 5, която не е в сферата на технологиите. Компанията се класира на трето място, като марката ѝ е оценена на 54,9 млрд. долара. През 2012 г. фирмата е продала 13,5 млрд. напитки през 2012 г., с 3% повече от предходната година, благодарение на разрастването си извън САЩ. Тези продажби са едва половината от приходите от продажби на безалкохолни напитки. Брандът стана първият, който събра 50 млн. „харесвания“ във Facebook през последната година, а в момента има 75 млн. фенове в социалната мрежа.

100-те най-ценни марки са от 15 страни и са разделени в 20 основни категории според индустриите, в които се намират. Малко над половината фирми в списъка са американски. След това се нареждат тези от Германия (9 компании), от Франция (8 компании) и Япония (7 компании).

Източник: http://www.investor.bg

(11.11.2013)